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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

학교도서관 정책 평가모형 개발과 적용에 관한 연구

A Study on the Development and Application of Policy Evaluation Models for School Libraries

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2007, v.41 no.1, pp.55-84
이재원 (교육인적자원부)

초록

본 연구는 학교도서관 정책을 평가하기 위하여 정책학에서 제시한 기준을 토대로 평가모형을 개발하고 이 평가모형에 ‘학교도서관 활성화 종합방안’을 적용하여 학교도서관 정책에 대한 평가를 진행하였다. 학교도서관 정책을 평가하기 위한 기준은 여러 학자가 제시한 이론 중에서 교육정책과 학교도서관 정책에 관한 선행 평가모형을 근거로 하였다. 선정된 평가기준은 평가자에게 배부한 설문지와 전화인터뷰를 통하여 검증하였다. 학교도서관 정책에 대한 평가결과는 대체로 긍정적이었나 일부 정책개선 노력이 필요하다는 내용이 제기되었다.

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Abstract

This study is to develop school library policy model in accordance with guidelines suggested in policy science theories and to evaluate school library policy with application of “Activation Agenda for School Libraries”. The guidelines on the evaluation of school library policy were based on the models suggested in education policy and school library policy theories. Selected guidelines were examined through survey distributed to evaluators and telephone interviews. Although overall evaluation results on school library policy were positive, it is suggested that more efforts for policy improvement are needed.

keywords
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