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대학도서관의 서비스 품질이 이용자 만족도와 는 영향에 관한 연구

A Study on Influences of Academic Library Service Quality Satisfaction and the Loyalty of Users

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2007, v.41 no.2, pp.135-159
김규환 (중앙대학교)
남영준 (중앙대학교)
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초록

이 연구는 대학도서관 이용자를 대상으로 대학도서관의 이용자 만족도에 영향을 주는 서비스 품질 영향요인과 이런 서비스 품질과 이용자 만족도가 이용자 충성도에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였다. 이를 위해 이론적 고찰을 통해 연구모형과 가설을 설정하였고, C대학도서관 학생이용자 266명의 설문데이터를 바탕으로 측정변인간의 영향관계를 다중회귀분석과 경로분석을 하였다. 분석결과, e-서비스 품질과 컨텐츠 품질, 도서관직원 품질이 만족도에 영향요인으로 나타났고, 학부생은 공간/환경 품질과 컨텐츠 품질이, 대학원생은 e-서비스 품질과 도서관직원 품질이 만족도에 중요한 영향요인으로 나타났다. 충성도의 경우는 이용자 만족도와 e-서비스 품질이 영향요인으로 나타났으며, 특히 e-서비스 품질의 경우 이용자 만족도와 충성도에 광범위한 영향을 주는 것으로 밝혀졌다.

keywords
서비스 품질, 이용자 만족도, 충성도, e-서비스, 대학도서관, Service Quality, User Satisfaction, Loyalty, e-Service, Academic Library, Service Quality, User Satisfaction, Loyalty, e-Service, Academic Library

Abstract

The purpose of this study is to analyze the casual relationships of the service quality, the satisfaction of the users, and the loyalty of the users on the academic libraries. The study develops a model and a hypothesis based on the previous researches, and testifies through multiple regressions and path analysis using questionnaires from 266 academic library users(undergraduate students and graduate students) in the C University. The result of this study is summarized as the following: the service qualities of e-service, contents, and librarians significantly influences the satisfaction of the users--undergraduate students on the qualities of library space/environment and contents, and graduate students on the qualities of e-service and librarian. The satisfaction of the users and the quality of e-service are the variables that influence the loyalty of the users. The quality of e-service is an important variable that influence both the satisfaction and the loyalty of the users in academic libraries.

keywords
서비스 품질, 이용자 만족도, 충성도, e-서비스, 대학도서관, Service Quality, User Satisfaction, Loyalty, e-Service, Academic Library, Service Quality, User Satisfaction, Loyalty, e-Service, Academic Library

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