바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

웹 사이트의 신뢰성 평가에 영향을 미치는 요인과 각 요인의 중요도에 관한 연구

A Study on the Influence of Factors That Makes Web Sites Credible

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2007, v.41 no.4, pp.93-111
김영기 (경성대학교)

초록

이 연구는 콘텐츠의 질적 평가의 핵심을 이루는 신뢰성 평가 영역에서 이용자들의 웹 사이트의 신뢰성과 관련된 다양한 의견들을 포괄적으로 수집하여, 웹 사이트의 어떤 특징 또는 어떤 요소가 이용자들의 웹 사이트 신뢰도 판단에 영향을 미치는지, 그리고 각 요인이 웹 사이트의 신뢰성에 미친 각 요인의 중요도를 조사분석한 것이다. 이를 위해 이용자들의 웹 사이트 신뢰성 평가에 영향을 미친 웹 사이트의 특성을 도출한 다음, 각 요인이 해당 사이트의 신뢰성 평가에 미친 영향의 정도를 조사하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 이용자들의 웹 사이트 신뢰성 평가에 영향을 미친 요인 도출 작업을 통해 모두 49개의 신뢰성 요인이 도출되었다. 둘째, 전반적으로 새로운 내용의 갱신 빈도와 검색의 편이성 등이 웹 사이트의 신뢰성 평가에 큰 영향을 주고 있는 것으로 나타났다. 또한 검색의 편이성에 관련된 특성들은 대부분 웹 사이트의 신뢰성 평가에 상당히 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 전문성 요인 중에서 ‘디자인이 전문적으로 잘 된 것 같다’는 요인이 신뢰성을 가장 증가시키는 요인으로 분석되었으며, ‘탐색하기 어렵다’는 요인이 신뢰성을 가장 크게 감소시키는 요인으로 나타났다. 넷째, 믿음성 요인 중에서 ‘연락할 수 있는 전화번호를 제공해 준다’는 요인이 신뢰성을 가장 증가시키는 요인으로 분석되었으며, ‘작동하지 않는 링크를 포함하고 있다’는 요인이 웹 사이트의 믿음을 상당히 감소시키는 요인으로 나타났다. 또한 믿음성 요인의 중요도에 나타난 특성으로, 웹 사이트라는 가상 공간에 대한 신뢰도를 사이트 운영 기관의 실제 주소나 전화번호, 관련 기관 등과 같은 현실 세계의 여러 요소가 담보해 주고 있음을 보여주고 있었다. 다섯째, 광고 요인을 보면 ‘여러 매체에서 광고를 하고 있다’는 요인이 다소 사이트의 신뢰성에 긍정적인 영향을 미치고 있지만, 웹 사이트가 광고를 하는 행위 자체는 해당 사이트의 신뢰성에 중요한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 다만 ‘광고와 내용을 구분하기 어렵게 구성되어 있다’는 요인은 해당 사이트의 신뢰성에 큰 손실을 입히는 것으로 나타났다. 여섯째, 기타 요인에 대한 분석에서는 새로운 내용에 대한 갱신 여부가 사이트의 신뢰성에 큰 영향을 미치고 있음을 보여주었으며, 이용자들의 웹 사이트 신뢰도 평가에 검색엔진의 영향도 상당히 큰 것으로 나타났다. 반면 웹 사이트의 상업성 자체에 대한 인터넷 이용자들의 반응은 매우 너그러운 것으로 나타났다.

keywords
Credibility Evaluation, Web Credibility, Web Credibility Factors User Demands on Web Sites, 신뢰성 평가, 웹 신뢰성, 신뢰성 요인, 웹 사이트에 대한 이용자 요구

Abstract

The Internet is now an integral part of the everyday lives of a majority of people. Web users are becoming increasingly skeptical of the information and services offered online. They are demanding web sites that offer credible information. This study focused on what features of web sites affect the perception of web credibility. For this purpose, I took the responses from 648 people and extracted 49 factors that affect web credibility. I placed the individual factors - the specific questions asked in the survey - into one of four categories: expertise, trustworthiness, ads and other and calculated the means for each of the 49 factors. As a result, 29 out of 49 factors increase the perceptions of credibility and 20 factors decrease the web credibility. Sites with frequently update, the credentials of authors, strict content guides, search capabilities, clear connections to the real world fared good in credibility. Technical problems such as broken links, site sown, or typographical errors were rated the most negative on this scale. On the other end of the scale, a domain name that ends in '.org' or '.or.kr' caused little change in perception of credibility.

keywords
Credibility Evaluation, Web Credibility, Web Credibility Factors User Demands on Web Sites, 신뢰성 평가, 웹 신뢰성, 신뢰성 요인, 웹 사이트에 대한 이용자 요구

참고문헌

1.

(2006) 지식트러스트 센터(Knowledge Trust Center) 구축, 유비쿼터스 사회의 지식, 참여, 그리고 생활,

2.

김영기, (2007) 이용자들의 웹 사이트 신뢰성 평가 방법에 관한 연구, 한국도서관·정보학회지

3.

(2004) How Much Information 2000/ 2003,

4.

(2001) What do web users do? An empirical analysis of web use,

5.

(2000) Trust Me, I'm an Online Vendor: Towards a Model of Trust for E-Commerce System Design, ACM Press

6.

(2002) Prominence-Interpretation Theory: Explaining How People Assess Credibility. A Research Report by the Stanford Persuasive Technology Lab, Available at.

7.

(2002org/guidelines>[cited2007) Stanford Guidelines for Web Credibility A Research Summary from the Stanford Persuasive Technology Lab, Stanford University

8.

(1999) The Elements of Computer Credibility, New York: ACM Press

9.

(2002) Stanford-Makovsky Web Credibility Study 2002: Investigating what makes Web sites credible today, Stanford University. Available at

10.

(2002) Interactive Technology and Persuasion, Thou- sand Oaks, CA: Sage

11.

(2001) Web Credibility Research: A Method for Online Experiments and Some Early Study Results, New York: ACM Press

12.

(2000) Elements that Affect Web Credibility: Early Results from a Self-Report Study, New York: ACM Press

13.

(2001) What Makes A Web Site Credible? A Report on a Large Quantitative Study, New York: ACM Press

14.

(2003) How do users evaluate the credibility of web sites? A study with over 2500 participants, ACM

15.

(1991) Handbook of Consumer Behavior, Prentice-Hall

16.

(1998) Designing Emotional Usability in Customer Interfaces - Trustworthiness of Cyber-banking System Interfaces,

17.

(2000) What makes Internet users visit cyber stores again? Key design factors for customer lo- yalty , New York ACM

18.

(html>[cited2007) Rate of information doubling in human history,

19.

Growth of the World Wide Web,

20.

(2000) E-commerce user experience Trust, CA Nielsen Norman Group

21.

(2000) i2i trust in e-commerce,

22.

(2002) A Matter of Trust: What Users Want From Web Sites, Available online at

23.

(1996) Credibility, Mahway, NJ: Erlbaum

24.

(pdf>[cited2007) Evaluating Credibility of Information on the Internet,

한국문헌정보학회지