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중국 유학생의 대학도서관 포털 서비스 만족도에 관한 연구

A Study on the Service Satisfaction of University Library Portal for Chinese Students in Korea

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2007, v.41 no.4, pp.113-134
이수상 (부산대학교)
위성광 (부산대학교)
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초록

본 연구는 다문화사회에 있어 대학도서관의 역할과 책임을 모색하고자 하는 목적으로 진행하였다. 조사내용은 부산대학교에 유학중인 중국학생을 대상으로 현재의 도서관 포털 서비스에 대한 이용자 만족도를 분석하는 작업이다. 이용자 만족도 평가방법은 도서관 정보서비스 품질평가 모형으로 유명한 LibQUAL+를 참조하여 구성하였으며, 평가지표는 LibQUAL+ 모형의 평가지표와 중국 청화대학교에서 사용한 서비스 만족도 평가지표를 사용하였다. 조사결과를 요약하면 다음과 같다. 전체적인 이용자 만족도는 대체적으로 낮게 나타났다. 학부생과 대학원생(석박사 과정)의 집단별로 보면, 대학원생(석박사 과정)보다 학부생의 만족도가 낮게 나타났다. 그리고 서비스의 간단만족도 분석에서 보면 도서관 포털 서비스의 영향에 대한 만족도는 낮은 수준이며, 웹 공간 차원에 대한 만족도는 높은 수준으로 나타났다. 그리고 상대만족도도 웹 공간 차원이 다른 차원들보다 높은 수준으로 나타났다.

keywords
Multicultural Society, Portal Service, Outreach Service, LibQUAL+ Model, Satisfaction Survey, 다문화사회, 포털 서비스, 아웃리치 서비스, 라이브퀄 플러스 모형, 만족도 조사

Abstract

This study deals with the role and responsibility of university library in multicultural society. For this purpose, centered the Chinese students in Pusan University, with internet questionnaire surveys on customer satisfaction to the current library portal service and set up a effective digital library evaluation model. In the meanwhile we borrowed evaluation methods and items from LibQUAL+ in part, a world wide famous model, and use Tsinghua University Library‘s evaluation statistic norms. To summarize the results of this survey, Chinese student’s service satisfaction about Pusan University library is still fairly low. Undergraduate and graduate students(including doctor courses) group follows, undergraduates student’s satisfaction level is lower than graduate. By analyzing simple satisfaction we can know that library portal service maintained low importance or influence to the user, to internet space user’s satisfaction is a relatively high level. And compared with other dimension, statistic data show out that internet space user’s satisfaction still maintained a relative high level.

keywords
Multicultural Society, Portal Service, Outreach Service, LibQUAL+ Model, Satisfaction Survey, 다문화사회, 포털 서비스, 아웃리치 서비스, 라이브퀄 플러스 모형, 만족도 조사

참고문헌

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(2002) 도서관의 온라인 서비스 품질 평가: e-LibQual의 적용,

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(2006) LibQUAL+TM을 기반으로 도서관 서비스 품질 평가 방법 연구와 실천 분석,

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