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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

성격유형과 독서성향 관계에 기초한 독서치료 가능성 연구

A Study on the Possibility of Bibliotherapy based on the Relationship between Pesonality Type and Reading Tendency

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2010, v.44 no.3, pp.25-59
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.3.025
한윤옥 (경기대학교)

초록

이 연구의 목적은 성격유형별로 독서성향이나 행태에 차이가 나는지를 조사해 봄으로써 성격유형에 기반한 독서치료가 가능할지를 모색하는 것이다. 이 목적을 달성하기 위하여 책이 읽고 싶어지는 상황과 독서를 통하여 추구하고자 하는 발달과업이 감정형과 사고형, 본능형에 따라 다르게 나타나는지 조사하였다. 연구에 필요한 데이터는 수도권에 소재한 K대학의 재학생을 대상으로 수집하였으며, 통계에 이용된 설문서는 815부였다. 연구결과 감정형, 본능형, 사고형에 속하는 학생들의 독서성향이 다른 것으로 나타났다. 이 결과를 바탕으로 성격유형별 독서치료안을 개발할 수 있을 것이라고 본다.

keywords
성격, 성격유형, 독서치료, 독서성향, 독서행태, 감정형, 사고형, 본능형, Personality, Personality Type, Bibliotherapy, Reading Tendency, Reading Behavior, Emotional Type, Converge Type, Instinctual Type, Personality, Personality Type, Bibliotherapy, Reading Tendency, Reading Behavior, Emotional Type, Converge Type, Instinctual Type

Abstract

The purpose of this study is to investigate the relationship between personality type and reading tendency in order to investigate the possibility of bibliotherapy based on different personality types. The study mainly focused on three aspects of personality types - converge type, emotional type, instinctual type - and student’s reading tendency. For this study, data was collected through surveys with 815 students in a K university located in Seoul Metropolitan area. The study revealed that the reading tendencies are different from three personality types. Based on the results of this study, new bibliotherapy programs according to various personality types are expected to be developed.

keywords
성격, 성격유형, 독서치료, 독서성향, 독서행태, 감정형, 사고형, 본능형, Personality, Personality Type, Bibliotherapy, Reading Tendency, Reading Behavior, Emotional Type, Converge Type, Instinctual Type, Personality, Personality Type, Bibliotherapy, Reading Tendency, Reading Behavior, Emotional Type, Converge Type, Instinctual Type

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