이 연구는 우리나라 대학생 집단을 대상으로 대학도서관 전자책 서비스 만족도를 조사하였다. 전자책 이용에 대한 현황을 파악하고자 이용행태를 조사하였고, 전자책 이용행태와 전자책 서비스품질차원에 따른 만족도를 분석하였다. 분석결과, 대학도서관 전자책 서비스에 대한 전반적인 만족도는 평균 2.93으로 보통인 것으로 조사되었다. 또한 이용빈도가 높은 이용자일수록 만족도가 높았고, 저학년 집단에 비해 고학년 집단과 대학원집단이 전자책서비스에 대한 전반적인 만족도에서 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 한편, 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 전자책서비스품질차원은 콘텐츠이며, 도서관 지원서비스, 시스템 순으로 영향을 미쳤다. 이상의 분석결과를 토대로 향후 전자책에 기반한 대학도서관 서비스를 활성화하기 위해서는 도서관 홍보를 비롯하여 이용자 교육의 강화, 콘텐츠의 다양성과 최신성을 유지할 것을 제안하였다.
This research surveyed college students in Korea on their satisfaction for e-book services provided by university libraries. Their usage behavior was investigated, and the satisfaction rate for e-book usage and its service quality were analyzed to comprehend the status of e-book usage. The analysis showed that overall satisfaction for e-book service of university libraries was 2.93 on average. Moreover, the more frequently a student used the service, the more satisfied the student was; junior/senior-level and graduate school student groups showed higher satisfaction for e-book service than freshman and sophomore students. The most influential factor for satisfaction based on the e-book service quality was the content of the service, followed by the library support service system. Based on the findings, reinforcement of library public relations and user education, and the maintenance of the variety and up-to-date status of the contents were proposed to stimulate future university library e-book services.
김효선. 2005. 공공도서관의 전자책 서비스에 대한 이용자 만족도와 충성도 연구 . 석사학위논문,충남대학교 대학원, 문헌정보학과
남영준, 장보성. 2010. 온라인 전자책 보존을 위한 납본제도 개선 방안 연구. 한국문헌정보학회지 ,44(4): 435-456.
남태우, 김진아. 2003. 대학도서관 전자책 서비스에 관한 연구. 정보관리연구 , 34(2): 25-53.
문화체육관광부. 2010. 전자출판산업 육성방안 . 서울: 문화체육관광부.
박수자. 2002. 국내 e-book 수용에 관한 연구 . 석사학위논문, 동국대학교 언론정보대학원, 출판잡지학과.
장선화. 2004. 전자책 활용에 영향을 미치는 요인 연구 . 박사학위논문, 연세대학교 대학원, 문헌정보학과.
장윤금. 2007. 공공도서관 e-서비스 품질평가와 이용자 만족도에 관한 연구. 한국문헌정보학회지 ,41(4): 315-329.
정진한, 박일종. 2006. 전문대학도서관의 국내 전자책 이용 실태 연구. 한국비블리아학회지 ,17(2): 210-222.
정진한. 2009. 대학도서관 전자책서비스 활성화 방안에 관한 연구: 대출기록 분석을 중심으로. 한국문헌정보학회지 , 43(1): 113-133.
장혜란. 2006. 대학생의 웹기반 전자책 이용에 관한 연구. 정보관리학회지 , 23(4): 233-256.
최재표. 2010. 전자출판 산업 육성을 위한 정책 방안. TTA Journal , 130: 34-41.
황재영. 2007. 디지털도서관의 e-서비스품질이 고객만족도에 미치는 영향 . 석사학위논문, 아주대학교 경영대학원, e-비즈니스 MBA.
대학․연구기관 학술정보통계시스템. [online]. [cited 2011.1.10].<http://rinfo.mest.go .kr/jsp/statistics/chartView_2.jsp?NUM=39>.
Gunter, Barrie. 2005. “Electronic books: A survey of users in the UK.” Aslib Proceedings,57(6): 513-522.
Rowlands, Ian, Nicholas, David, Jamali, Hamid R., & Huntington, Paul. 2007. “What dofaculty and students really think about e-books?" Emerald Group Publishing Limited,59(6): 489-511.
Levine-Clark, Michael. 2006. “Electronic book usage: A survey at the university of Denver."Libraries and the Academy, 6(July): 285-299.
Landoni, Monica & Hanlon, Gillian. 2007. “E-book reading groups: interacting with e-booksin public libraries." Electronic Library, 25(5): 599-612.
Shellburne, Wendy Allen. 2009. “E-book usage in an academic library: User attitudes andbehaviors." Library Collection, Acquisitions & Technical Services, 33: 59-72.