바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

성인의 반복독서 경험에 관한 연구 - 전북대학교 평생교육원 학생들을 중심으로 -

Repeated Reading Experiences of Adults: Centered on Lifelong Education Center Students at Chonbuk National University

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2011, v.45 no.1, pp.353-376
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2011.45.1.353
이승채 (전북대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 성인이 어떤 도서를 반복적으로 읽는지, 성별 및 연령별로 어떤 차이가 있는지 등 성인의 반복독서 행태에 관하여 밝히고자 한다. 평생교육원에 재학 중인 성인을 대상으로 설문지를 배포하여 그들의 반복독서 경험에 관해 조사하여 분석하였다. 통계 분석 결과 밝혀진 중요한 사실은 다음과 같다. 1) 대부분의 성인이 반복독서 경험을 가지고 있고, 여성이 남성보다 반복독서경험 비율이 약간 높으며 연령대별로는 큰 차이가 없다. 2) 평균적으로 개인별 총 반복독서 횟수는 여성이 남성보다 많고, 연령별로 보면 40대 연령층이 많다. 3)도서를 반복하여 읽는 경우에 반복 횟수는 2회가 가장 많고 이어서 3회가 많다. 성별로 분석할 경우 반복독서의 횟수가 증가할수록 여성의 비율이 남성의 비율보다 높고 연령대별로는 큰 차이가 없다. 4) 전체의 절반 이상이 가장 기억에 남는 도서를 다독한다. 5) 다독자수와 함께 반복독서 횟수까지 감안하여 중요도를 평가한 결과 가장 중요도가 높은 도서는 <어린왕자>, <삼국지>, <아낌없이 주는 나무>, <그리스 로마 신화>, <나의 라임오렌지나무>, <무소유> 등이다. 6) 대부분 즐거움이나 교훈을 얻고자 반복독서를 하고 있다.

keywords
Repeated Reading, Preferred Book, Repeatedly-read Books, Repeated Reading Collection, Repeated Reading, Preferred Book, Repeatedly-read Books, Repeated Reading Collection, 반복독서, 성인 다독도서, 성인 반복독서

Abstract

The goal of this study is to examine what kind of repeated-reading habits adults have, what sort of books they read repeatedly, and what preferences they have depending on their age or gender. A questionnaire was distributed to the students at Lifelong Education Center of Chonbuk National University to survey their repeated reading experiences. The results of the statistical analysis are as follows: 1) Most adults have experienced repeated reading. 2) Women have more experience with repeated reading than men, and in terms of age, more people in their forties read the same books repeatedly. 3) Most repeated readers read their books twice: Women tend to read their books repeatedly more than men do. 4) More than half of the adults in the sample group have read their favorite books several times. 5) The importance of books in this study was judged on the basis of the number of repeated readers and the frequency of reading. The order of important books is as follows: The Little Prince, The Tale of Three Kingdoms, The Giving Tree, The Greek and Roman Mythology, Meu Pe de Larania Lima, No Possession, Hope for the Flowers, and Demian. 6) More than half of the male repeated readers read The Tale of Three Kingdoms while female repeated readers tend to read a wider variety of books. 7) Adults read the same books repeatedly to enjoy and learn something.

keywords
Repeated Reading, Preferred Book, Repeatedly-read Books, Repeated Reading Collection, Repeated Reading, Preferred Book, Repeatedly-read Books, Repeated Reading Collection, 반복독서, 성인 다독도서, 성인 반복독서

참고문헌

1.

신홍임. 2006. 한국어, 독일어의 반복독서효과에 상황모형이 미치는 영향. 한국심리학회지 ,18(3): 157-172.

2.

윤미연. 2006. 영어다독지도방안 . 석사학위논문, 인천대학교 교육대학원, 영어교육학과.

3.

이승채. 2007. 대학생들의 반복독서 경험에 관한 연구. 한국문헌정보학회지 , 41(2): 161-180

4.

이승채. 2008. 여고생들의 반복독서 경험에 관한 연구. 한국도서관정보학회지 , 39(2): 311-332.

5.

Justice, L. M. J. & Meier, S. Walpole. 2005. “Language speech and hearing services inschools." Language Speech and Hearing Services in Schools, 36(1): 17-32.

6.

Oddo, M., Barnett, D. W., Hawkins, R. O., & Musti-Rao, S. 2010. “Reciprocal peer tutoringand repeated reading: Increasing practicality using student groups.” Psychology in TheSchools, 47(8): 842-858.

7.

Samuels, S. J., Compan, Boonlert, & Iamsupasit, Sompoch. 2001. Effect of Repeated Reading and Self-directed Behavior on Reading Skills and Generalization of the Reading Skills of Third -grade Hill Tribe students. Report: ED458531. [online]. [cited 2011.2.9].<http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/search/detailmini.jsp?_nfpb=true&_&ERICExtS earch_SearchValue_0=ED458531&ERICExtSearch_SearchType_0=no&accno=ED458531>.

8.

Silber, Jennifer M., & Martens, Brian K. 2010. “Programming for the generalization of oralreading fluency: Repeated readings of entire text versus multiple exemplars.” Journal ofBehavioral Education, 19(1): 30-46.

9.

Staubitz, J. E., Cartledge, Gwendolyn, Yurick, Amanda L., & Lo, Ya-yu. 2005. “Repeatedreading for students with emotional or behavioral disorders: Peer-and trainer-mediatedinstruction." Behavioral Disorders, 31(1): 51-64.

10.

Strong, A. C., Wehby, Joseph H., Falk, Katherine B, & Lane, Kathleen L. 2004. “The impactof a structured reading curriculum and repeated reading on the performance of junior highstudents with emotional and behavioral disorders." School Psychology Review, 33(4): 561-581.

11.

Therrien W. J. 2004. “Fluency and comprehension gains as a result of repeated reading:A meta-analysis." Remedial and Special Education, 25(4): 252-261

한국문헌정보학회지