바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

어린이도서관 공간요소의 중요도 평가

An Evaluation of Importance of Spatial Factors in Children's Libraries

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2012, v.46 no.2, pp.219-243
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.2.219
강미희 (전남대학교)
홍현진 (전남대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구의 목적은 어린이도서관의 공간요소를 개발하고 이에 대해 전문가집단 및 이용자집단의 중요도 평가를 실시하는 것이다. 이를 위해 이 연구는 먼저 국내외 관련단체 및 협회 자료와 선행연구를 분석하여 공간요소를 도출하고 이를 구조화하여, 공간요소를 개발하였다. 다음으로 12개의 평가영역과 127개의 세부지표로 구조화된 공간요소에 대해 어린이도서관 사서, 유아교육학 전공자, 초등학교 사서교사, 건축학 전공자 등 네 집단의 전문가와 영유아, 초등학교 저학년, 초등학교 고학년 등 세 집단의 이용자를 대상으로 중요도를 평가하였다. 평가결과는 다음과 같다. 첫째, 전문가집단은 12개의 평가영역 모두와 세부지표 127개 중 120개를 3.0 이상으로 평가하여 지표로서의 중요성을 입증하였다. 둘째, 이용자집단 역시 12개의 평가영역 모두와 127개 세부지표 중 2개를 제외한 125개를 3.0 이상으로 평가하여 지표로서의 중요성을 증명하였다. 셋째, 전문가집단과 이용자집단 간의 중요도 평가결과, 12개 평가영역 중 2개 영역에서 집단 간의 차이가 있었다.

keywords
어린이도서관 공간요소, 전문가집단평가, 이용자집단평가, 공간평가 중요도, Children's Libraries Spatial Factors, Expert Group Evaluation, User Group Evaluation, Importance of Spatial Evaluation

Abstract

The purposes of this study are to develop spatial factors for children's libraries and fulfill the evaluation of importance of expert and user groups for it. So, this study developed spatial evaluation factors by analyzing materials of domestic/international groups and associations and precedent studies, drawing spatial factors and organizing them. Next, for the spatial factors developed to 12 evaluation areas and 127 detailed indexes, an importance was evaluated for 4 expert groups; children's librarians, people majoring in early childhood education, elementary school's librarians, people in charge of architecture, etc. and 3 groups; infants, elementary school's lower grades, elementary school's high grades, etc. The evaluation results are as follows. First, the expert groups approved an importance of indexes by evaluating all of the 12 evaluation areas and 120 indexes of 127 detailed indexes as more than 3.0. Second, the user groups also approved an importance of indexes by evaluating all of 12 evaluation areas and 125 detailed indexes of 127 detailed indexes as more than 3.0. Third, as the result of evaluating an importance between expert groups and user groups, there was a difference between two groups in 2 areas among the 12 evaluation areas.

keywords
어린이도서관 공간요소, 전문가집단평가, 이용자집단평가, 공간평가 중요도, Children's Libraries Spatial Factors, Expert Group Evaluation, User Group Evaluation, Importance of Spatial Evaluation

참고문헌

1.

강미희. 2011. 『어린이도서관 공간평가요소 개발 연구』. 박사학위논문, 전남대학교 대학원, 문헌정보학과.

2.

국립어린이청소년도서관. 2007. 『공공도서관 어린이서비스 평가지표 개발 사업』. 서울: 국립어린이청소년도서관.

3.

국립중앙도서관. 2010. 『한국도서관기준 개정 연구』. 서울: 국립중앙도서관.

4.

김나영. 2003. 『형식미학적 접근방법에 의한 환경디자인 연구: S. Kaplan & R. Kaplan Preference Model을 중심으로』. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 디자인학과.

5.

김종성. 2011. 『어린이서비스론』. 대구: 태일사.

6.

어린이도서관연구소. 2004. 『어린이도서관 길잡이』. 어린이도서관총서, 1. 서울: 어린이도서관연구소. ISBN 89-955579-0-7 94020.

7.

이상호, 김태환. 2005. Web을 통한 공간설계의 가상체험평가(VEE)에 관한 연구: 평가기준을 중심으로. 『한국실내디자인학회논문집』, 14(4): 122-133.

8.

이연숙. 2009. 『실내환경심리행태론: 실내건축 및 다자인을 위한 행동과학 이론과 실제』. 서울:연세대학교출판부.

9.

이재준. 2009. 『디지털 생태계의 미학』. 박사학위논문, 홍익대학교 대학원, 미학과.

10.

이창환. 2010. 『이용행태 분석을 통한 공공도서관의 건축계획적 연구』. 박사학위논문, 계명대학교대학원, 건축공학과.

11.

임승빈. 2007. 『환경심리와 인간행태』. 서울: 보문당.

12.

정경숙. 2010. 아동친화적 주거환경을 위한 디자인지침 중요도 평가. 『한국주거학회논문집』, 21(6): 61-69.

13.

한국도서관협회. 2009. 『도서관편람』. 서울: 한국도서관협회.

14.

홍현진, 강미희. 2010. “Spatial conditions of a children's library supporting children's development: With priority given to user benefit criteria.” 『정보관리학회지』, 27(2): 173-199.

15.

Fasick, Adele M. & Holt, Leslie E. 2010. 『공공도서관 어린이서비스』. 오동근 외 역. 대구:태일사.

16.

Belvedere-Tiburon Library. 2007. Space Needs Assessment Building Program. San Francisco, CA: Belvedere-Tiburon Library.

17.

Gagnon, A., Canadian Library Association, & Canadian Association of Children's Librarians. 1989. Guidelines for Children's Services. Ottawa: Canadian Library Association.

18.

IFLA. 2003. Libraries for Children and Young Adults Section: Guidelines for Children's Libraries Services. Hague, The Netherlands: IFLA.

19.

Kaplan, Rachel. 1977. “Patterns of environmental preference.” Environment and Behavior, 2(9): 195-216.

20.

Maine Library Association. 2007. 2007 Maine Public Library Standards Striving for Excellence. Springvale, ME: Maine Library Association.

21.

Moore, G. T. 2002. “Designed environments for young children: Empirical findings and implications for planning and design.” In Gallop, M., & J. McCormak, J., eds. Children and Young People’s Environments, 53-63.

한국문헌정보학회지