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원격대학 도서관 서비스품질 요인 및 이용자 인식 연구

A Study on the Distance University Library Service Quality Factors and User Perception

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2012, v.46 no.2, pp.29-54
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.2.029
권세준 (한국방송통신대학교 중앙도서관)
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초록

이 연구에서는 한국방송통신대학교 도서관에서 제공하고 있는 서비스에 대한 이용자의 인식 수준과 기대 수준에 영향을 미치는 요인은 무엇이며, 이용자들의 특성에 따라 어떠한 차이가 있는지를 파악하고자 하였다. 또한 도서관서비스 차원별로 이용자의 인식 수준이 도서관의 이용의사와 만족도에 실제 영항을 미치는가를 조사, 분석하고자 하였다. 이를 위하여 도서관서비스 품질 평가에 관한 국내․외 문헌을 고찰하는 이론적 접근방법과 설문 조사 및 분석의 실증적 접근방법을 병행하였다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 LibQUAL+모형을 기반으로 연구모형을 설계하였으며, 연구가설에 대한 검증을 실시하여 집단 간 차이를 확인하였다. 분석 결과 방송대 도서관의 서비스 차원별 이용자의 현재 인식수준은 도서관 전체 만족도와 지속적인 이용의사에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 전체 만족도는 도서관의 지속적인 이용의사에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 도서관 이용행태적 특성에 따른 이용자 만족수준 향상을 위하여 도서관의 시설 개선, 원격 학술정보 제공을 위한 스마트 디지털도서관 시스템의 구축, 인쇄자료 및 전자자료 등 학술정보원의 다양성과 최신성의 확보 등의 요인이 방송대 도서관의 서비스 개선을 위한 핵심 요소로 파악되었다.

keywords
Library Service, Service Quality, Libqual+, Servqual, Distance University Library, 도서관서비스, 서비스 품질, 라이브퀄 플러스, 원격대학 도서관, Library Service, Service Quality, Libqual+, Servqual, Distance University Library

Abstract

This study aims to grasp what factors affect users' recognition level and expectation level for library service, being offered at the library of Korea National Open University. Also, this study seeks to conduct a survey and analyze whether users' recognition level by library service dimensions has actually influenced the intention and the satisfaction with using the library. For this, it carried out the theoretical approach, which considers domestic and foreign documents on evaluation of quality of library service, and the empirical approach of questionnaire research and analysis. A research model was designed on the basis of LibQUAL+model to achieve the objective of this research. And the group-based difference was confirmed by carrying out verification on research hypothesis. As a result of analysis, the users' current recognition level by library service dimensions of Korea National Open University was indicated to have influence on the whole satisfaction with library and the continuous use intention. The whole satisfaction was indicated to have an effect on continuous use intention. Also, to enhance users' satisfaction level according to the behavioral characteristics of using library, the core elements for improving the library service of Korea National Open University were cited and these include improving the facility of library, implementing smart digital library system for offering remotely academic information, and securing diversity and currency of academic information sources such as printing materials and electronic materials.

keywords
Library Service, Service Quality, Libqual+, Servqual, Distance University Library, 도서관서비스, 서비스 품질, 라이브퀄 플러스, 원격대학 도서관, Library Service, Service Quality, Libqual+, Servqual, Distance University Library

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