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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

문헌정보학 분야 공공도서관 실습교육에 관한 연구 - S공공도서관 사례를 중심으로 -

A Study on Library and Information School's Practical Training Program: Focused on a Case of S Public Library

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2012, v.46 no.4, pp.147-168
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.4.147
이수영 (대림대학교)
김유승 (중앙대학교)

초록

본 연구는 공공도서관 실습교육의 현황과 문제점을 파악하고, 실습교육의 개선방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이론연구로서, 표준교과목과 실습교과목 분포 변화를 중심으로, 문헌정보학 분야 공공도서관 실습교육 필요성에 대한 근거를 논한다. 전국 4년제 문헌정보학 관련 학과 및 학부에 개설된 도서관 실습 교과목 현황을 파악하고, 서울시 소재 42개 구립 공공도서관의 실습교육 운영현황을 조사하여, 이를 기본업무형, 참여형, 주도형 등 3가지 유형으로 구분하고 각각의 특성을 살펴본다. 또한 사례연구로서 서울시 소재 S공공도서관과 C대학 문헌정보학과 간 실습교육 프로그램의 특성을 파악하고, 참여 학생과 현장 사서들의 실습교육에 대한 요구들을 분석한다. 이를 바탕으로, 결론에 갈음하여, 문헌정보학 분야 공공도서관 실습교육의 개선을 위해, 교수․교육기관, 사서․실습기관, 학생 등 실습교육 주체들의 당면 과제와 단계적 발전 방안을 제시한다.

keywords
public library, curriculum, library and information studies, library practice program, librarian, public library, curriculum, library and information studies, library practice program, librarian, 공공도서관, 교육과정, 문헌정보학, 도서관 실습교육, 사서

Abstract

This study aimed to analyze the issues on practical training programs at public libraries and propose alternative strategies for them. This study discusses the theoretical bases of providing practical training programs with the recent change in curriculums of library and information studies. It also explores the current status of both practical training program courses offered by the departments of library and information science in Korea, and the operation of programs managed by 42 public libraries. This study categorizes the programs into three types, including basic task type, participatory type, and proactive type, and examines the characteristics of each type. Furthermore, it researches a case of the cooperative public library practice program, which S public library and C University jointly conduct, and analyzes students and librarians’ needs who participated in the program. As a result, the study identifies all the parties’ challenges and provide a gradual development strategies for the program.

keywords
public library, curriculum, library and information studies, library practice program, librarian, public library, curriculum, library and information studies, library practice program, librarian, 공공도서관, 교육과정, 문헌정보학, 도서관 실습교육, 사서

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