Many students with disabilities at the university face difficulties in educational inequity, cultural isolation, information illiteracy, and discrimination in the broad range of campus activities. The biggest barrier is the lack or difficulty of access to knowledge and information needed for learning. Libraries, therefore, must not discriminate against students with disabilities and should ensure equal access to and use of information resources and services. This paper analyzed the satisfaction and requirements on facility and space services, direct and indirect services, total library service of students with disabilities based on the results of the survey and interview. This paper suggested ways to improve service satisfaction of students with disabilities in a university library.
교육과학기술부. 2002-2011. ..특수교육연차보고서... 서울: 교육과학기술부.
국립중앙도서관 국립장애인도서관지원센터. 2011. ..장애인도서관 서비스 통계.현황자료... 서울:국립중앙도서관.
국립중앙도서관, 한국도서관협회. 2009. ..도서관 장애인서비스 매뉴얼... 서울: 국립중앙도서관.
박순기, 정유나. 2002. 시각장애인을 위한 대학도서관의 실내환경 지원. ..디자인학연구.., 49: 174-175.
윤혜숙. 2006. 시각장애학생의 대학도서관 이용에 관한 질적 연구. ..사대도협회지.., 7: 49-71.
윤희윤. 2010. 주요 국가의 장애인용 대체자료 개발정책 분석. ..한국도서관.정보학회지.., 41(1): 29-49.
정재영. 2009. 대학도서관의 장애인서비스 제공방안에 관한 연구. ..한국도서관.정보학회지.., 40(1): 73-91.
정재영, 정혜미. 2010. 장애인 이용자의 요구분석을 통한 대학도서관 서비스 개선방안에 관한 연구. ..한국도서관.정보학회지.., 41(2): 189-207.
정정진. 2007. 대학 장애학생 학습권 보장을 위한 교육지원체제 개선 방안. ..특수교육저널.., 8(1): 109-132.
한국장애인개발원. 2010. ..장애인백서... 서울: 한국장애인개발원.
Adeniran, Pauline. 2011. “User Satisfaction with Academic Libraries Services: Academic Staff and Students Perspectives." International Journal of Library and Information Science, 3(10): 209-216.
Association of Research Libraries. 2010. SPEC Kit 321: Services for Users with Disabilities. Washington, DC: ARL.
SCONUL. “Access for Library Users with Disabilities." [online]. [cited 2012.12.20]. <http://www.sconul.ac.uk/publications/pubs/access_disabilities.pdf>.