바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Study on Job Satisfaction Level of Employees in Special Libraries by Institutional Characteristics and Personal Backgrounds

Journal of the Korean Society for Library and Information Science / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2013, v.47 no.4, pp.211-233
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.4.211


Abstract

This study aims to evaluate job satisfaction level of employees working at special libraries by analyzing their affiliated institution and personal backgrounds. Results indicated that the job satisfaction level in private institutions was higher for ‘remuneration’, ‘promotion’, and ‘overall satisfaction’ in comparison to public counterparts. Also, employees working at institutions with independent libraries had higher level of satisfaction for ‘work itself’, ‘remuneration’ and ‘co-workers’ in comparison to those working in non-independent libraries. In terms of employment status, satisfaction level for ‘remuneration’ and ‘promotion’ was high among permanent employees, whereas ‘superior and supervisor’ was relatively higher among temporary employees. In terms of position, supervisors had higher level of satisfaction for ‘remuneration’, ‘job system’, ‘promotion’ and ‘overall satisfaction’ in comparison to non-supervisors. Employees with degrees in library and information science had higher level of satisfaction for ‘work itself’, ‘job system’, ‘promotion’ and ‘institutional environment’ in comparison to non-majors. This study clarified desires and emotions of employees working at special libraries and eliminated obstacles to higher job satisfaction. These findings may have implications for the improvement of work efficiency in libraries.

keywords
Special Library, Job Satisfaction, Employment Environment, Job Characteristic, Librarian, Library Management, 전문도서관, 직무만족, 고용환경, 직무특성, 사서, 도서관 경영

Reference

1.

국립국어연구원. 1999. ..표준국어대사전... 서울: 두산동아.

2.

김수진, 김유승. 2012. 운영방식과 고용형태에 따른 공공도서관 사서의 직무만족도에 관한 연구. ..한국비블리아학회지.., 23(4): 261-282.

3.

김종찬. 2012. 관종별 도서관 사서의 직무환경요인과 직무만족도의 상관성 연구. ..한국도서관.정보학회지.., 43(2): 137-155.

4.

김홍렬. 2011. 작은도서관 운영자의 직무특성과 직무만족도에 관한 연구. ..한국문헌정보학회지.., 42(4): 51-67.

5.

류인석. 1997. 대학도서관 사서직의 직무만족에 관한 연구. ..한국문헌정보학회지.., 31(2): 7-33.

6.

송승섭. 2000. 대학도서관의 정보기술 도입이 사서의 직무만족에 미치는 영향. ..정보관리학회지.., 17(3): 125-146.

7.

신두재. 1997. ..전문도서관 사서의 직무특성과 직무만족도의 관계에 관한 연구... 석사학위논문,세종대학교 경영대학원.

8.

유길호. 1999. 대학도서관 사서들의 인구적 특성과 성격유형 및 인지양식이 직무만족에 미치는영향에 관한 연구. ..한국문헌정보학회지.., 33(1): 49-65.

9.

이두이, 구연배. 2008. 전문대학도서관 사서의 성격유형과 직무만족도에 관한 연구. ..한국도서관.정보학회지.., 39(3): 119-137.

10.

이은철, 심효정. 2006. 직무요인이 공공도서관 사서들의 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구. ..한국도서관.정보학회지.., 37(4): 419-442.

11.

이철민. 2003. ..전문 도서관 직원의 직무만족도 연구... 석사학위논문, 대구대학교 대학원.

12.

정종기. 2007. 효과적인 학교도서관 경영을 위한 인적자원의 배치 현황 및 직무만족도 분석 연구. ..한국문헌정보학회지.., 41(1): 165-184.

13.

최성진. 1995. ..도서관학통론... 서울: 아세아문화사. 재인용: 노정란. 2003. 전문도서관 기반의지식경영 방법론 연구. ..한국문헌정보학회지.., 37(2): 343-364.

14.

한종엽, 차성종. 2013. 전문도서관 운영평가의 분석 및 진단에 관한 연구. ..한국문헌정보학회지.., 47(3): 407-435.

15.

홍지숙, 한두완. 1994. 대학도서관 사서의 직무만족에 관한 연구. ..한국정보관리학회.., 185-188.

16.

Bentley, R. R., & Rempel, A. M. 1970. Manual for the Purdue Teacher Opinionnaire. Blommington, IN: Indiana University Press.

17.

Gilmer, B. H. 1966. Industrial Psychology. Tokyo: McGraw-Hill Kogakusha.

18.

Hoppock, R. 1935. Job Satisfaction. New York: Arno Press.

19.

Locke, E. A. 1976. The Nature and Causes of Job Satisfaction: Handbook of Industrial and Organizational Psychology. Chicago: Rand McNaly.

20.

McCormick, E. J., & Tiffin, J. 1974. Industrial psychology. New Jersey: Prentice Hall Inc.

21.

Poter, L. W., & Lawler E. E. 1968. Managerial Attitudes and Performance. Illinois: Irwin- Dorsey Press.

22.

Smith, H. C. 1955. Psychology of Industrial Behavior. New York: McGrow-Hill, Book Co.

23.

Smith, P. C., Kendall, L. M., & Hulin, C.L. 1969. The Measurement of Satisfaction in Work and Retirement. Chicago: Rand McNaly.

24.

Sepctor, P. E. 1985. “Measurement of Human Service Staff Satisfaction: Development of the Job Satisfaction Survey." American Journal of Community Psychology, 13: 693-713.

25.

Weiss, D. J., Dawis, R. V., England, G. W., & Lofquist, L. H. 1967. Manual for the Minnesota Satisfaction Questionnaire. Minneapolis: Industrial Relations Centers, University of Minnesota.

26.

Vroom, V. H. 1964. Work and Motivation. New York: John wiley & Sons.

Journal of the Korean Society for Library and Information Science