바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

국립디지털도서관 정보광장 이용자의 만족도 및 이용행태에 관한 연구

A Study on the User Satisfaction and Information Behavior of Information Commons in the National Digital Library of Korea

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2014, v.48 no.2, pp.201-220
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.2.201
장윤금 (숙명여자대학교)
이지수 (숙명여자대학교)
이혜영 (숙명여자대학교 문헌정보학과)

초록

본 연구는 국립중앙도서관 디지털도서관 정보광장 이용자를 대상으로 이용자만족도 설문조사를 통하여, 현재 정보광장의 서비스가 이용자의 만족도를 얼마나 성취하고 있는가를 분석하고, 도서관의 공간별 이용행태를 분석하였다. 이용자만족도는 정보광장 11개 공간/시설에 대해 이용자들이 지각하는 전반적인 만족도를 측정할 수 있게 하였으며, 각 공간별 이용자의 특성을 살펴보았다. 또한 정보광장 개관 이후 실시된 이용자만족도와 현재 이용자 만족도의 점수를 비교․분석하였다. 분석결과 정보광장에 대한 이용자의 전반적인 만족도는 개관 이래 큰 변화 없이 지속적으로 높게 나타났으며, 특히 정보광장의 공간 중 ‘디지털열람실’의 만족도 점수가 83.8점으로 가장 높았으며, ‘UCC 스튜디오’의 만족도가 70.8점으로 가장 낮게 나타났다.

keywords
Information Commons. User Satisfaction, Information Behavior, National Library of Korea, National Digital Library, 정보광장, 이용자만족도, 이용행태, 국립중앙도서관, 국립디지털도서관

Abstract

This study examines user satisfaction and information behavior of information commons in the National Digital Library (NDL) of Korea through survey method. It analyzed service quality factors that affect the overall user satisfaction, and users’ information behavior according to the physical spaces/facilities in the information commons. User satisfaction factors were developed to measure library satisfaction in all aspects of the eleven physical spaces/facilities of information commons service, and information behavior on eleven physical spaces/facilities in information commons were explored by users’ character. According to survey findings, overall level of user satisfaction was maintained highly since the beginning of NDL. In particular, the facility of ‘Productivity Computer Cluster’ was ranked highest as 83.8 and the ‘UCC Studio’ was ranked lowest as 70.8 among the eleven facilities in information commons.

keywords
Information Commons. User Satisfaction, Information Behavior, National Library of Korea, National Digital Library, 정보광장, 이용자만족도, 이용행태, 국립중앙도서관, 국립디지털도서관

참고문헌

1.

국립중앙도서관. 2010. 2010년도 정보광장 사용성 조사 결과 보고서 . 서울: 국립중앙도서관.

2.

국립중앙도서관. 2011. 2011년도 정보광장 사용성 조사 결과 보고서 . 서울: 국립중앙도서관.

3.

국립중앙도서관. 2012. 2012년도 정보광장 사용성 조사 결과 보고서 . 서울: 국립중앙도서관.

4.

국립중앙도서관. 2009. NDL 정보광장 이용자 만족도 조사 및 활성화 방안 연구 . 서울: 국립중앙도서관.

5.

국립중앙도서관. 2009. NDL 정보광장 중장기 발전 방안 연구 . 서울: 국립중앙도서관.

6.

남태우, 류반디. 2012. 공공도서관의 IC 적용에 관한 연구: 느티나무도서관의 물리적 공간사례를중심으로. 정보관리연구 , 43(1): 23-39.

7.

장윤금, 노동조, 곽승진. 2008. 국립디지털도서관 정책수립에 관한 문헌 및 사례고찰. 한국도서관․정보학회지 , 39(3): 95-117.

8.

정미경. 2008. 학교도서관의 Information Commons 도입에 관한 연구. 한국문헌정보학회지 , 42(2): 109-146.

9.

정재영. 2007. 대학도서관의 Information Commons(정보공유공간) 도입에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지 , 38(1): 67-87.

10.

이상복, 이정미, 곽철완, 박현주. 2009. 공공도서관의 인포메이션커먼스(Information Commons)적용 기본 구상. 한국비블리아학회지 , 20(2): 91-108.

11.

이수상. 2006. 디지털도서관의 통합포털 모형 개발에 관한 연구. 정보관리학회지 , 23(4): 257-275.

12.

Beagle, D. 1999. “Conceptualizing an Information Commons.” Journal of Academic Librarianship, 25: 82-89.

13.

Bennett, S. 2008. “The Information or the Learning Commons: Which Will We Have?”The Journal of Academic Librarianship, 34(3): 183-200.

14.

Bickley, R. and Corrall, S. 2011. “Student perceptions of staff in the Information Commons:a survey at the University of Sheffield." Reference Services Review, 39(2): 223-243.

15.

Demas, S. 2005. “From the Ashes of Alexandra: What’s happening in the College Library?”Library as Place: Rethinking Roles, Rethinkning space, edited by K. Smith, 25-40. (Washington:CLIR Report)

16.

Malenfant, C. 2006. “The information commons as a collaborative workspace." Reference Services Review, 34(2): 279-286.

17.

Sommerville, M. and Harlen, S. 2008. “From information commons to learning commons and learning spaces: An evolutionary context.” Learning Commons: Evolution and collaborative essentials, ed. Barbara Schader, 1-36.

18.

Steiner, H. and Robert, H. 2009. “The Past, Present, and Possibilities of Commons in the Academic Library.” The Reference Librarian, 50: 309-332.

19.

Stephens, M. 2008. A “commons” experience: Five benefits of the information commons. <http://www.alatechsource.org/blog/2008/11/a-commons-experience.html>

20.

Wong, Gabrielle KW. 2009. “Piloting an information commons at HKUST Library." Reference Services Review, 37(2): 178-189.

한국문헌정보학회지