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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

전문도서관의 소셜네트워크서비스 운영방안 연구 - 해양과학도서관 사례를 중심으로 -

An Study of Operational Strategy for Special Libraries on Social Network Service(SNS)

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2014, v.48 no.3, pp.335-351
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.3.335
한종엽 (한국해양과학기술원)
이승민 (숙명여자대학교)
서만덕 (한국해양과학기술원)

초록

이 연구는 전문도서관의 특성에 맞는 SNS 운영방안을 제시하는 것으로, 해양과학도서관의 사례를 중심으로 SNS 운영 조직, 인력, 콘텐츠, 홍보에 관하여 심층적으로 분석하였다. 연구를 통해 도출된 전문도서관의 SNS 운영방안을 요약하면, ① 운영목적에 적합한 SNS 채널의 선택, ② SNS 운영에 대한 도서관 업무분장, ③ 연성형 T/F팀 조직 운영과 전담인력 지정, ④ 전문주제별 콘텐츠 특성화, ⑤ 참여형 이벤트 중심의 온․오프라인 홍보 실시, ⑥ 정기적인 로그분석을 통한 콘텐츠 개선, ⑦ SNS 이용을 통한 도서관 홈페이지 이용 유도 등이 있다. 또한 전문도서관 SNS 운영의 발전방향으로 전문도서관 직원 간 업무소통 및 협력강화, 모기관 연구 및 학술성과의 확산, 이용자와의 소통창구로서 역할 강화, 도서관의 소셜 큐레이터 역할 수행을 제안하였다.

keywords
소셜네트워크서비스(SNS), 소셜미디어, 전문도서관, Social Network Service(SNS), Social Media, Special Library

Abstract

This study proposes a customized SNS operational strategy for special libraries based on a case study on the Ocean Science Library (OSL) of South Korea. The study conducted an in-depth analysis on an organizational structure, manpower, contents, and promotion. The outcome of SNS operational strategy deducted from this study can be categorized into several items, including: (1) a selection of an appropriate SNS channel, which meets the objective of the operation; (2) a formal division of works for SNS operation; (3) a designation of full-time managers and an establishment of a task force team; (4) a specialization of contents according to specific subjects; (5) on/off-line promotions focused on events, which encourage participations; (6) an improvement of contents through regular log analyses; and (7) a promotion of library website access through SNS, and so on. This research also suggested the strategies for the development of SNS operation: strengthening of communication and cooperation among librarians; distribution of academic and research outcomes of the umbrella organization; enhancement of a role as a communication channel between librarians and users, and carry out a role as a ‘social curator.’

keywords
소셜네트워크서비스(SNS), 소셜미디어, 전문도서관, Social Network Service(SNS), Social Media, Special Library

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