바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

대학도서관평가 표준지표 개발에 관한 연구

A Study on the Development of Standard Indicators for College & University Libraries’ Evaluation

한국문헌정보학회지 / 한국문헌정보학회지, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2014, v.48 no.3, pp.303-334
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.3.303
김기영 (연세대학교)
최상기 (전북대학교)
김주섭 (전북대학교)
안혜림 (연세대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 대학도서관 경영평가를 위한 표준지표 및 평가방법의 개발을 목표로, 다양한 이해관계자들의 의견 수집 및 합의를 통하여 평가체계 안을 제안하였다. 이를 위해 우선 대학도서관 평가의 목적과 요구조건을 살펴보고, 다수의 이해관계자의 의견에 기초하여, 심층면담, 설문조사, 포커스 그룹 등을 이용한 다단계 합의의 방법으로 평가지표를 추출하였으며, 이의 구성 및 배점체계 등을 개발하였다. 전반적 평가체계는 과정적 접근을 큰 틀로 하여, 내부적/기능적인 과정 범주와, 외부적/서비스중심적인 자원 및 결과 범주를 고려하였으며, 범주들 간의 중요도의 균형 속에서 조사 분석 결과의 항목별 중요성에 따라 배점체계를 구축하였다. 더불어 평가방법 및 연차별 평가개선 로드맵을 제시하였다. 평가체계의 개발을 통해 본 연구는 대학도서관 평가활동에 기여할 뿐 아니라 대학도서관의 성과요소 및 예측변인들에 대한 논의의 활성화에도 기여할 수 있기를 기대한다.

keywords
대학도서관평가, 과정 중심적 접근, 성과, 평가과정, 평가도구개선, Evaluation in College & University Libraries, Process-Centered Approach, Performance, Evaluation Process, Evaluation Tool Improvement

Abstract

This study aims to develop standard indicators and methodology for college & university libraries’evaluation based on the agreement among various stake-holders, then suggests a new evaluation system. For the goal, we identify purposes and required conditions, then develop indicators for the evaluation through open-ended interviews, a questionnaire survey, and focus group for reaching an agreement on the included indicators among the stake-holders, finally we construct the overall evaluation structure and weighting system. The overall structure is developed based on process-centered approach, then both the internal and functional viewpoint and external and service-oriented viewpoint are considered. The weighting system is based on the balance among the process categories, such as resources, process, and output elements. Additionally, we suggest methodology for the evaluation and annual improvement process for ongoing improvement of the evaluation system. We expect that the results from this study will contribute not only to the evaluation activities but also to active discussions on library performance and its predictor factors.

keywords
대학도서관평가, 과정 중심적 접근, 성과, 평가과정, 평가도구개선, Evaluation in College & University Libraries, Process-Centered Approach, Performance, Evaluation Process, Evaluation Tool Improvement

참고문헌

1.

곽동철, 윤정옥. 2011. 대학도서관 평가지표의 개발에 관한 연구. 한국문헌정보학회지 , 45(2):309-324.

2.

곽동철, 심경, 윤정옥. 2009. 사서자격제도 개선방안 도출 및 적용에 관한 연구. 한국문헌정보학회지 , 43(2): 193-213.

3.

교육과학기술부. 2008. 대학경쟁력 강화를 위한 대학도서관 발전계획(2009~2013) . 서울: 교육과학기술부.

4.

신민식, 권중생. 2006. 경영의 이해 . 파주: 법문사.

5.

심원식, 이은철. 2013. LibQUAL+를 활용한 국내 대학도서관 서비스 품질 측정 사례 조사. 정보관리학회지 , 30(2): 245-268.

6.

유현숙. 2013. 대학도서관 평가지표에 대한 통계적 고찰. 사대도협회지 , 14. <http://kpula.or.kr/public/societypaper/view.php?oid=236&loid=19>

7.

윤희윤. 2001a. 대학도서관 평가지표의 다의성과 지향성. 한국도서관 정보학회지 , 32(3): 91-115.

8.

윤희윤. 2001b. 국내외 대학도서관 평가지표의 분석. 정보관리학회지 , 18(3): 239-263.

9.

윤희윤. 2001c. 국내 대학도서관의 평가모형 개발에 관한 연구. 한국도서관 정보학회지 , 32(4):45-75.

10.

이유정, 박진혁, 조석주, 추가희. 2012. 대학도서관 시범평가 분석 및 평가방안 제안. 사대도협회지 , 13: 167-193.

11.

Brophy, Peter. 2001. “Assessing the performance of electronic library services: The equinox project.” New Review of Academic Librarianship, 7(1): 3-17.

12.

Crawford, John. 2000. Evaluation of Library and Information Services. 2nd Ed. London, UK:Aslib.

13.

Daft, Richard L. 2006. The New Era of Manangement. Mason, OH: South-Western.

14.

Ellis, Simon, Heaney, Michael, Meunier, Pierre and Poll, Roswitha. 2009. “Global library statistics.” IFLA Journal, 35(2): 123-130.

15.

Fuegi, David and Jennings, Martin. 2004. “International Library Statistics: Trends and Commentary based on the Libecon Data.”<http://collections-r.europarchive.org/dnb/20070703083323/http://www.libecon.org/pdf/In ternationalLibraryStatistic.pdf>

16.

Green, David and Kyrillidou, Martha. 2012. “Procedures Manual.”<http://www.libqual.org/documents/LibQual/publications/ProceduresManual.pdf>

17.

Gulick, Lurher and Urwick, Lyndall. 1937. Papers on the Science of Administration. New York, NY: Institute of Public Administration, Columbia University.

18.

Hellriegel, Don, Jackson, Susan E. and Slocum, Jr., John W. 2005. Management: A Competency - Based Approach. 10th Ed. Mason, OH: South-Western.

19.

International Organization for Standardization. 2008. ISO 11620: Information and Documentation - Library Performance Indicators. 2nd Ed. Geneva, Switzerland: ISO.

20.

International Organization for Standardization. 2006. ISO 2789: Information and Documentation - International Library Statistics. 4th Ed. Geneva, Switzerland: ISO.

21.

Lancaster, Frederick W. 1988. If You Want to Evaluate Your Library. Champaign, IL:University of Illinois.

22.

National Information Standards Organization. 2004. “NISO Z39.7-201X, Information Services and Use: Metrics & Statistics for Libraries and Information Providers - Data Dictionary.”<http://www.niso.org>

23.

Phan, Tai, Hardesty, Laura, Hug, Jamie and Sheckells, Cindy L. 2011. “Documentation for the Academic Libraries Survey(ALS) Public-use Data File: Fiscal Year 2010(NCES 2011-367).” Washington, DC; National Center for Education Statistics. <http://nces.ed.gov>

24.

Powell, Ronald R. 2006. “Evaluation research: An overview.” Library Trends, 55(1): 102-120.

25.

Wren, Daniel A., Bedeian, Author G. and Breeze, John D. 2002. “The foundations of Henri Fayol’s administrative theory.” Management Decision, 40(9): 906-918.

한국문헌정보학회지