바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Study on the Effects of Reading Guidance Using a Happy Point Books, Focused on Enneagram Personality Type 2

Journal of the Korean Society for Library and Information Science / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2015, v.49 no.1, pp.69-88
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2015.49.1.069



  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this study is to see if reading guidances using the happy point books are effective. In this study, reading guidances were carried out to the 6th grade students of J Elementary School who have Enneagram Personality type 2. Books were selected as a source of reading guidance. These are self-growth theme books preferred by Enneagram Personality Type 4 students, a happy point of Enneagram Personality Type 2 students and books containing psychological functions of Enneagram Personality Type 4 students. A reading guidance was conducted in 14 sessions over a period of 5 weeks. Pre and post test using a measurement tool was implemented to measure the effectiveness of reading guidance in terms of emotional intelligence and self-esteem. And, written observation record cards and learning logs of the attendants were also made. As a result, the emotional intelligence and self-esteem of attendants appeared to be improved, and they are satisfied with reading guidance of applying to happy point books.

keywords
Enneagram, Personality Type, Reading Guidance, Happy Point, Emotional Intelligence, Self Esteem, 에니어그램, 성격유형, 독서지도, 성장지향점, 정서지능, 자아존중감

Reference

1.

문용린. 1997. EQ가 높으면 성공이 보인다. 서울: 글이랑.

2.

민혜경. 2006. 초등학생의 정서지능이 사회성 발달 및 학업성취도에 미치는 영향. 석사학위논문. 춘천교육대학교 교육대학원.

3.

박계현. 2011. 에니어그램 성격유형에 따른 비행청소년의 비행동기 탐색. 석사학위논문. 숙명여자대학교 대학원.

4.

백진환, 한윤옥. 2014. 에니어그램 성격유형을 적용한 독서지도의 효과 연구. 한국문헌정보학회지, 48(2), 45-64.

5.

윤운성. 2000. 한국형 에니어그램. 서울: 한국에니어그램교육연구소.

6.

윤운성. 2000. 한국형 에니어그램 1단계 CD교욱 자료집. 서울: 한국에니어그램교육연구소

7.

윤운성. 2013. 한국형에니어그램성격유형검사 아동용. 서울: 한국에니어그램교육연구소.

8.

장경희. 2011. 에니어그램을 활용한 다문화가정 아동의 자기격려 프로그램 개발 및 효과. 박사학위논문. 숙명여자대학교 대학원.

9.

전승배. 2000. 자기성장 프로그램이 초등학교 아동의 자아존종감 및 학습태도 향상에 미치는효과. 석사학위논문. 한국교원대학교 대학원.

10.

최보가, 전귀연. 1993. 자기 존중감 척도 개발에 관한 연구. 대한가정학회지, 31(2), 41-54.

11.

한윤옥. 2008. 독서교육과 자료의 활용. 서울: 한국도서관협회.

12.

한윤옥. 2010. 성격유형과 독서성향 관계에 기초한 독서치료 가능성 연구. 한국문헌정보학회지, 44(3), 25-59.

13.

한윤옥, 조미아. 2011a. 독서교육에 있어서 청소년의 성격유형과 독서성향의 관련성 연구. 한국도서관․정보학회지, 42(4), 69-88.

14.

한윤옥 외. 2011b. 성격유형에 따른 예방적 차원의 발달적 독서지도. 서울: 국립어린이청소년도서관.

15.

한윤옥, 백진환, 장해숙, 이보라. 2012. 어린이의 성격유형에 따른 선호도서의 특성에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 46(3), 5-34.

16.

Salovey, P., and Mayer, J. D. 1990. Emotional Intelligence. Imaginaton, Congnition, and Personality, 9(3), 185-211.

17.

청소년폭력예방재단. 2013년 전국학교폭력 실태조사 결과 발표 보도자료. <http://www.jikim.net>

18.

통계청. 국가통계포털: 청소년상담지원현황 2007-2013년. <http://www.kostat.go.kr>

Journal of the Korean Society for Library and Information Science