인터넷은 20-30년 전에는 상상할 수 없었던 엄청난 양의 정보에 대한 즉각적인 접근을 가능하게 하고 있다. 하지만 정보를 표현한 언어가 다양한 국가의 언어로 제공됨으로 이용자는 인터넷상에서 제공되는 컨텐츠를 온전히 사용하기 위해 반드시 외국어에 대한 이해를 수반해야 한다. 2015년 한 통계에 따르면 전 세계 웹사이트의 약 55%가 영어로 제작되어 있다고 한다. 따라서 정보탐색에 있어 웹 컨텐츠의 절반 이상에서 사용되고 있는 영어의 중요성을 간과할 수 없는 것이다. 본 연구는 인터넷을 활용한 정보문제 해결에 있어 검색 질의의 언어와 질의문의 복잡성이 검색 성과에 어떤 영향을 미치는지 살펴보고자 하였다. 실험은 서울 시내 종합사립대학교에 재학 중인 30명의 학생들을 대상으로 실시하였다. 연구자는 피험자들에게 각각 총 8개의 검색과제를 무선방식으로 제공하였다. 이들 과제는 각각 4개씩의 한글과 영어로 된 질의로, 이는 다시 같은 수의 단순 질의와 복합 질의로 나누어진다. 실험 결과 단순 질의와 복합 질의 간 검색에 소요된 시간, 검색 횟수, 정답률에 있어 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 하지만 질의 언어가 검색 성과 지표에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또 학생들의 영어구사수준 역시 검색 성과에 영향을 미치지 않았다. 그러나 검색과 관련된 다른 지표(검색 언어의 사용 및 검색엔진 선택)에 있어서는 검색 언어와 검색 복잡성이 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The Web now provides instant access to an unprecedented amount of information that was unthinkable even 20-30 years ago. However, the full potential of the contents available through the Internet can only be realized when one can speak and understand foreign languages, especially English which accounts for more than half of web contents. In this study, we try to investigate the effect of search task languages and task complexity on searching performance. A total of thirty students enrolled at a top private university in Korea were recruited as study subjects. We set up a quasi-experimental design in which thirty subjects are randomly assigned to a set of eight different search tasks containing an equal number of simple and complex tasks and an equal number of tasks in Korean and in English. The results show that there is a significant difference between simple and complex tasks in terms of SERP time, number of queries used, correctness of results and total search time. However, task language does not seem to have affected search performance for this study group. In addition, students with high English proficiency test scores show comparable search performance in English tasks compared with lower test scores. But we note differences in behavioral patterns (different search engines used and search tactics) among the study participants.
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