바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

질의 언어 및 복잡성이 대학생의 웹 정보탐색에 미치는 영향에 관한 연구

Exploring the Effects of Task Language and Complexity in College Students' Web Searching

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2015, v.49 no.2, pp.51-73
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2015.49.2.051
심원식 (성균관대학교)
안혜연 (성균관대학교)
변제연 (성균관대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

인터넷은 20-30년 전에는 상상할 수 없었던 엄청난 양의 정보에 대한 즉각적인 접근을 가능하게 하고 있다. 하지만 정보를 표현한 언어가 다양한 국가의 언어로 제공됨으로 이용자는 인터넷상에서 제공되는 컨텐츠를 온전히 사용하기 위해 반드시 외국어에 대한 이해를 수반해야 한다. 2015년 한 통계에 따르면 전 세계 웹사이트의 약 55%가 영어로 제작되어 있다고 한다. 따라서 정보탐색에 있어 웹 컨텐츠의 절반 이상에서 사용되고 있는 영어의 중요성을 간과할 수 없는 것이다. 본 연구는 인터넷을 활용한 정보문제 해결에 있어 검색 질의의 언어와 질의문의 복잡성이 검색 성과에 어떤 영향을 미치는지 살펴보고자 하였다. 실험은 서울 시내 종합사립대학교에 재학 중인 30명의 학생들을 대상으로 실시하였다. 연구자는 피험자들에게 각각 총 8개의 검색과제를 무선방식으로 제공하였다. 이들 과제는 각각 4개씩의 한글과 영어로 된 질의로, 이는 다시 같은 수의 단순 질의와 복합 질의로 나누어진다. 실험 결과 단순 질의와 복합 질의 간 검색에 소요된 시간, 검색 횟수, 정답률에 있어 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 하지만 질의 언어가 검색 성과 지표에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또 학생들의 영어구사수준 역시 검색 성과에 영향을 미치지 않았다. 그러나 검색과 관련된 다른 지표(검색 언어의 사용 및 검색엔진 선택)에 있어서는 검색 언어와 검색 복잡성이 영향을 미치는 것으로 나타났다.

keywords
웹검색, 검색 성과, 질의 복잡성, 질의 언어. 언어 장벽, Web Searching, Search Performance, Query Complexity, Query Language, Language Barrier

Abstract

The Web now provides instant access to an unprecedented amount of information that was unthinkable even 20-30 years ago. However, the full potential of the contents available through the Internet can only be realized when one can speak and understand foreign languages, especially English which accounts for more than half of web contents. In this study, we try to investigate the effect of search task languages and task complexity on searching performance. A total of thirty students enrolled at a top private university in Korea were recruited as study subjects. We set up a quasi-experimental design in which thirty subjects are randomly assigned to a set of eight different search tasks containing an equal number of simple and complex tasks and an equal number of tasks in Korean and in English. The results show that there is a significant difference between simple and complex tasks in terms of SERP time, number of queries used, correctness of results and total search time. However, task language does not seem to have affected search performance for this study group. In addition, students with high English proficiency test scores show comparable search performance in English tasks compared with lower test scores. But we note differences in behavioral patterns (different search engines used and search tactics) among the study participants.

keywords
웹검색, 검색 성과, 질의 복잡성, 질의 언어. 언어 장벽, Web Searching, Search Performance, Query Complexity, Query Language, Language Barrier

참고문헌

1.

김성진. 2006. 웹 이용자의 정보탐색행위 패턴 분석. 한국정보관리학회지, 23(4), 197-214.

2.

김성태, 김혜령. 2011. 인터넷을 통한 의제파급과 정보탐색에 관한 연구: 포털사이트를 중심으로. 평화연구, 19(2), 297-331.

3.

김현희, 장유리. 2014. 에니어그램 성격 유형이 인문사회과학 대학생들의 정보추구형태에 미치는영향 연구. 한국문헌정보학회지, 48(3), 237-264.

4.

노마 히데키. 2011. 한글의 탄생. 김진아, 김기연, 박수진 옮김. 파주: 돌베개.

5.

최문정. 2013. 인지양식과 메타인지가 대학생의 정보탐색행위에 미치는 영향에 관한 연구. 박사학위논문. 이화여자대학교 대학원 문헌정보학과.

6.

최문정, 정동열. 2013. 장독립-장의존 인지양식이 대학생의 정보탐색행위에 미치는 영향에 관한연구. 한국문헌정보학회지, 47(1), 125-147.

7.

한국인터넷진흥원. 2013. 2013 KOREA INTERNET WHITE PAPER. [서울]: 한국인터넷진흥원.

8.

Allen, B. L. 1998. Designing information systems for user abilities and tasks: An experimental study. Online and CD-ROM Review, 22, 139-153.

9.

Allen, B. L. 2000. Individual differences and the conundrums of usercentered design: Two experiments. Journal of the American Society for Information Science, 51(6), 508-520.

10.

Aula, A., and Nordhausen, K. 2006. Modeling successful performance in Web searching.Journal of the american society for information science and technology, 57(12), 1678-1693.

11.

Bell, D. J., and Ruthven, I. 2004. Searcher‘s assessments of task complexity for Web searching. Proceedings of the 26th BCS-IRSG European Conference on Information Retrieval, 57-71.

12.

Bilal, D. M. 1989. International students' acquisition of library research skills: relationship with their English language proficiency. The Reference Librarian, 10(24), 129-145.

13.

Byström, K., and Järvelin, K. 1995. Task complexity affects information seeking and use.Information Processing and Management, 31(2), 191-213.

14.

Byström, K. 2002. Information and information sources in tasks of varying complexity.Journal of the American Society for information Science and Technology, 53(7), 581-591.

15.

Flash Eurobarometer. 2011. User Language Preference Online. Analytical Report. [online][cited 2015. 3. 30.] <http://ec.europa.eu/public_opinion/flash/fl_313_en.pdf>

16.

Foster A. E. 2004. A Nonlinear Model of Information Seeking Behaviour. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 55(3), 228-237.

17.

Ford, N., Eaglestone, B., Madden, A., and Whittle, M. 2009. Web searching by the general public": An individual differences perspective. Journal of Documentation, 65(4), 632-667

18.

Hölscher, C., and Strube, G. 2000. Web search behavior of Internet experts and newbies.Computer Networks, 33, 337-346.

19.

Julien, H., and Duggan, L. J. 2000. A longitudinal analysis of the information needs and uses literature. Library & information science research, 22(3), 291-309.

20.

Kim, J. 2009. Describing and predicting information‐seeking behavior on the Web. Journal of the american society for information science and technology, 60(4), 679-693.

21.

Kim, K. S., and Allen, B. 2002. Cognitive and task influences on Web searching behavior.Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(2), 109-119.

22.

Li, Y., Chen, Y., Liu, J., Cheng, Y., Wang, X., Chen, P., and Wang, Q. (2011). Measuring task complexity in information search from user's perspective. Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, 48(1), 1-8.

23.

Liao, Y., Finn, M., and Lu, J. 2007. Information-seeking behavior of international graduate students vs. American graduate students: A user study at Virginia Tech 2005. College & Research Libraries, 68(1), 5-25.

24.

Lopatovska, I. 2014. Toward a model of emotions and mood in the online information search process. Journal of the Association for Information Science and Technology, 65(9), 1775-1793.

25.

Navarro-Prieto, R., Scaife, M., and Rogers, Y. 1999. Cognitive strategies in web searching.In Proceedings of the 5th Conference on Human Factors & the Web, 43-56.

26.

Onwuegbuzie, A. J., and Jiao, Q. G. 1997. Academic library usage: A comparison of native and non-native English-speaking students. The Australian library journal, 46(3), 258-269.

27.

Palmquist, R. A., and Kim, K. S. 2000. Cognitive style and on‐line database search experience as predictors of Web search performance. Journal of the american society for information science, 51(6), 558-566.

28.

Schacter, J., Chung, G. K., and Dorr, A. 1998. Children's Internet searching on complex problems: performance and process analyses. Journal of the American society for Information Science, 49(9), 840-849.

29.

Singer, G., Norbisrath, U., and Lewandowski, D. 2013. Ordinary search engine users carrying out complex search tasks. Journal of Information Science, 39(3), 346-358.

30.

Sonnenwald, D. H., Wildemuth, B. M., and Harmon, G. L. 2001. A research method to investigate information seeking using the concept of information horizons: an example from a study of lower socio-economic students' information seeking behaviour. The New Review of Information Behaviour Research, 2, 65-86.

31.

Web Technology Surveys. 2015. Usage of content languages for websites. Retrieved [online][cited 2015. 2. 7.] <http://w3techs.com/technologies/overview/content_language/all>

32.

White, M. D., and Iivonen, M. 2001. Questions as a factor in Web search strategy.Information Processing & Management, 37(5), 721-740.

한국문헌정보학회지