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대학도서관 주제전문서비스에 영향을 미치는 조직 내부 요인 탐색

An Exploratory Study on the Internal Organizational Factors to Subject Specialized Services in University Libraries

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2015, v.49 no.4, pp.335-354
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2015.49.4.335
김기영 (연세대학교)
최윤희 (연세대학교)
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초록

본 연구는 도서관 내부의 조직적인 관점으로 대학도서관 주제전문서비스에 접근하여, 주제전문서비스에 영향을 미치는 조직 내부적 영향요인의 탐색을 목적으로 한다. 이를 위해 도서관 조직 내부에서 주제전문서비스와 관계있는 사서직원을 대상으로 수행한 심층면담을 바탕으로, 조직구성원 개인 수준, 주제전문서비스 담당 팀의 수준, 도서관 전체 조직 수준에서의 주제전문서비스를 분석하였다. 조직적인 측면에서 바라본 주제전문서비스는 팀 내 중요성 인식, 팀 차원의 지원과 협력, 동기부여와 팀 효능감, 내부 커뮤니케이션 등의 조직행동요인으로 설명되었다. 결과적으로, 본 연구는 도서관의 목표달성에 기여하는 단위 활동으로서 주제전문서비스가 효과적으로 수행될 수 있도록 조직 차원에서 고려하여야 하는 내부요소를 탐색하였다는 데에 그 의의가 있다.

keywords
대학도서관, 주제전문서비스, 조직특성, 역할, 기능, 업무, University Libraries, Subject Specialized Services, Organizational Characteristics, Role, Function, Work

Abstract

This study attempts to explore the internal organizational factors to subject specialized services in university libraries from a viewpoint of libraries as organizations. For this goal, a set of deep interviews were conducted with several librarians in a university library who are in charge of the subject specialized services, then analyzed the interview contents on individual, team, and organizational levels. The subject specialized services were explained with the perception of the job importance, support and cooperation on team level, motivation, team efficacy, and internal communication from the organizational viewpoint. As a result, the study identified several internal and organizational factors to the services, which should be considered for the sevice activation, with which organizational goals in libraries are supported.

keywords
대학도서관, 주제전문서비스, 조직특성, 역할, 기능, 업무, University Libraries, Subject Specialized Services, Organizational Characteristics, Role, Function, Work

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