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대학도서관 서비스 품질 평가 기준 개발에 관한 연구

A Development of Service Quality Evaluation Criteria for Academic Libraries in Korea

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2016, v.50 no.1, pp.49-69
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2016.50.1.049
이응봉 (충남대학교)
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초록

본 연구에서는 학술도서관 서비스 품질에 대한 국내․외의 최근 연구 동향을 살펴보고, 지난 2010년과 2011년에 각각 실시된 ‘대학도서관 시범 평가’와 ‘전문대학도서관 시범 평가’를 진단하고, 2015년 3월 27일 공포(법률 제13222호)된 「대학도서관진흥법」과 2015년 9월 28일 제정(대통령령 제26547호)된 「대학도서관진흥법시행령」의 시행에 따른 향후 ‘대학도서관 평가’에 대해 전망하였다. 그리고 국내․외의 대학도서관 서비스 품질 평가 기준의 사례 분석을 통해 그리고 우리나라의 대학도서관 서비스 품질 평가 기준 개발에 있어서 참고하거나 적용해야 할 주요 시사점을 도출하였다.

keywords
Academic Library, University Library, College Library, Service Quality, Quality Evaluation, Evaluation Criteria, Development of Evaluation Model, 학술도서관, 대학도서관, 전문대학도서관, 서비스 품질, 품질 평가, 평가기준, 평가모형 개발

Abstract

This study aims to draw implications on development of service quality evaluation criteria for academic libraries in Korea. First, this study review recent academic research trends on service quality evaluation criteria for academic libraries. Second, This paper diagnosed result of ‘the pilot evaluation of academic libraries in Korea’ conducted from 2010 and 2011 and prospect the direction on the evaluation of academic library according to ‘Library Promotion Act’ established in march 27, 2015. Finally, this article was performed comparative analysis of studies or criteria on service quality evaluation for academic libraries.

keywords
Academic Library, University Library, College Library, Service Quality, Quality Evaluation, Evaluation Criteria, Development of Evaluation Model, 학술도서관, 대학도서관, 전문대학도서관, 서비스 품질, 품질 평가, 평가기준, 평가모형 개발

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