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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

이용자 관점의 대학도서관 서비스 품질요소와 속성 및 상대적 중요도 분석

Analyzing User’s Perceptions on Quality Elements and Attributes of University Library Services and Their Relative Importance

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2016, v.50 no.3, pp.267-292
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2016.50.3.267
김미령 (서울지방경찰청 도서관)

초록

본 연구는 이용자의 관점에서 대학도서관 서비스 품질을 이해하고 이를 분석하는 방법을 제시하는 것이 목적이다. 이를 위해 이용자가 대학도서관에서 ‘무엇’을 이용했는지가 아닌 대학도서관 서비스를 이용하는 그 ‘과정’에 주목하였다. 연구 참여자들의 구술면담자료를 근거이론 방법으로 서비스 품질요소를 도출하여 LibQual+ 구성차원과 비교하였다. 그 결과 (1) 이용자의 정서적 부분과 관련된 품질요소, 이용자 맞춤서비스와 관련한 ‘서비스 고객화’가 도출되었고, (2) 실질적인 이용자 요구가 좀 더 구체적으로 분석되었다. 도출된 품질요소에 대한 속성과 중요도는 KANO와 AHP를 적용하여 분석하고 서비스 품질요소를 차별화하는 방안을 모색하였다.

keywords
User’s Perceptions, Grounded Theory, KANO, AHP, Quality Attributes, Relative Importance, 이용자 관점, 근거이론, 품질속성, 상대적 중요도

Abstract

The purpose of this study is to understand the quality of University library service and to propose analyzing method from user’s perspective. For that, this study noted that ‘the process’ of using the university library service rather than ‘what did they use’ in the university library. In-depth interview data about User’s experiences that they used university library drew service quality elements based on the method of grounded theory. Comparing the derived service quality elements with LibQual+ dimensions, the result of this study is as follows. (1) Service quality element related to the user’s emotion and new user-friendly service customization were shown. (2) Substantial claims of users were analyzed more specifically by this study. It seeks ways to differentiate service quality factors by attributes and priority importance about service quality elements which was analyzed using KANO and AHP.

keywords
User’s Perceptions, Grounded Theory, KANO, AHP, Quality Attributes, Relative Importance, 이용자 관점, 근거이론, 품질속성, 상대적 중요도

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