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학교도서관 메이커 교육 프로그램 개발과 운영 사례 분석 - 대구 S 고등학교 사례를 중심으로 -

Development, Implementation, and Analysis of a Maker Education Program in School Library: A Case Study of Daegu S High School

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2019, v.53 no.2, pp.117-137
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2019.53.2.117
강봉숙 (대구 다사고등학교)
정영미 (동의대학교)
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초록

본 연구의 목적은 학교도서관 메이커 교육의 실험적 운영 사례를 공유하여 학교도서관 메이커 교육의 길잡이를 제공하고 관련 활동을 확산하고자 함에 있다. 이를 위해 대구 S 고등학교 도서관에서 실험적으로 이루어진 학교도서관 메이커 교육 사례를 설명하고 그 의의를 양적, 질적 방법으로 분석하였다. 학생 이용자가 가진 학교도서관 메이커 교육의 이미지와 역량 함양 효능감에 대한 인식을 분석하기 위해 기존 학교도서관 교육에 대한 인식과 비교하였다. 추가로 메이커 교육 경험 여부와 학년별 변인 등에 따라 메이커 교육 인식에 차이가 나타나는지 살펴보았다. 학교도서관 메이커 교육에 대한 인식이 기존의 학교도서관 교육 프로그램보다 긍정적으로 나타나지는 않았다. 하지만 학교도서관 메이커 교육을 경험한 학생이 그렇지 않은 학생과 비교하여 기존의 학교도서관 교육과 메이커 교육 모두에서 긍정적 이미지와 역량 함양 효능감에 대한 높은 수준의 인식을 지닌 것으로 나타난 것은 주목할 만하다. 이러한 결과는 학교도서관 메이커 교육이 학교도서관 교육에 대한 전반적 이미지를 개선하고 역량 함양 효능감 인식도 향상시킬 수 있는 가능성을 의미하기 때문이다. 본 연구가 학교도서관 메이커 교육의 확산에 도움이 되기를 기대한다.

keywords
메이커스페이스, 메이커 교육, 학교도서관, STEAM, 융복합 교육, Makerspace, Maker Education, School Library, STEAM, Convergence Education

Abstract

The purpose of this study is to guide the design and operation of maker education programs in school library and to spread them by sharing the maker education program case. For this purpose, we explained the case of maker education of Daegu S high school library and analyzed its significance in terms of users in quantitative and qualitative way. In order to analyze the user’s perception of the image and self-efficacy of capacity building of school library maker education, we compared it with the perception of existing school library education programs. In addition, we analyzed whether there is a statistically significant difference in the perception of the maker education according to the grade of the student and the experience of the maker education. The perception of school library maker education was not more positive than the existing school library education program. However, it is noteworthy that students who experienced school library maker education showed a positive image and high level of perception of the self-efficacy of capacity building in both existing school library education and manufacturing education compared to those who did not. These results suggest that school library maker education can improve the overall image of school library education and raise perception of the self-efficacy of capacity building. We hope that this study will contribute to activate school library maker education.

keywords
메이커스페이스, 메이커 교육, 학교도서관, STEAM, 융복합 교육, Makerspace, Maker Education, School Library, STEAM, Convergence Education

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