본 연구의 목적은 계획행동이론을 적용하여 사서교사의 도서관 협력수업 실행의도를 설명하는 것이다. 사서교사의 도서관 협력수업 실행의도에 영향을 미치는 변수로 태도, 주관적 규범, 교사효능감 및 지각된 통제가능성을 설정하고, 사서교사 218명을 대상으로 한 설문조사를 실시하여 연구모형을 검증하였다. 연구결과, 사서교사 연령이 30대인 경우, 근무학교의 규모가 작은 경우, 도서관 협력수업 경험이 있는 경우에 도서관 협력수업 실행의도가 높게 나타났다. 계획행동이론에 따른 변수 중 태도, 주관적 규범, 지각된 통제가능성은 사서교사의 도서관 협력수업 실행의도에 영향을 미쳤다. 반면에 교사효능감은 도서관 협력수업 실행의도에 영향을 미치지 않았다. 개방형 문항을 활용하여 통합적으로 연구결과를 해석하였으며, 이를 바탕으로 도서관 협력수업을 확대하기 위한 방안을 제시하였다.
The purpose of this study is to explain the teacher librarians’ intentions to implement collaborative instruction in school libraries by applying theory of planned behavior. Independent variables that affect the intention to implement were set as attitudes, subjective norms, teacher efficacy, and perceived controllability. A questionnaire survey of 218 teacher librarians was conducted. As a result of the study, there was a difference in teacher librarian’s intention to implement collaborative instruction in school library according to the age, the size of school and previous experience. Attitudes, subjective norms, and perceived controllability affected the intention to implement collaborative instruction. Teacher efficacy did not affect teacher librarian’s intention to implement collaborative instruction in school library. The results of the study were interpreted as a mixed method by using open-ended questions. Based on the results, implication was proposed to expand collaborative instruction in school library.
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