바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

초등학생 또래관계 네트워크 특성이 독서능력에 미치는 영향

The Influence of Elementary School Students’ Peer-relationship Network Characteristics on the Reading Competencies

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2020, v.54 no.2, pp.299-322
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2020.54.2.299
이은정 (연세대학교 문헌정보학과)
박지홍 (연세대학교)

초록

본 연구의 목적은 초등학생의 또래관계 네트워크 특성을 탐색하고, 그 특성이 독서능력에 미치는 영향을 파악하여 독서교육방안을 제안하는 것에 있다. 연구를 위해 소셜네트워크분석(social network analysis)을 활용하였고, 또래관계와 독서능력과의 관계를 알아보기 위해 중심성 분석과 QAP 상관관계 및 QAP 회귀분석을 실시하였다. 연구결과 초등학생의 또래관계에서 친구관계보다는 도움관계가 독서능력과 관련이 있음을 제시하였다. 그러나, 친구관계가 도움관계 네트워크에 영향을 미치고 있어 독서능력의 향상을 위해서는 친구 및 도움관계 네트워크의 관계를 모두 고려해야 함을 파악할 수 있었다. 이러한 네트워크 분석결과는 상황과 학습 목적을 고려한 독서 전, 중, 후와 같은 시기별 활동이나 개인, 모둠, 전체 활동 같은 구성원 조성에 유용할 수 있는 독서교육 방안을 제시하였다는 것에 의의가 있다.

keywords
또래관계, 독서능력, 친구 네트워크, 도움 네트워크, 소셜네트워크분석, Peer Relationship, Reading Competence, Friendship Network, Help Network, Social Network Analysis

Abstract

The purpose of this study is to suggest reading education plan by exploring the characteristics of peer-relationship networks of elementary school students, and grasping the effects of those characteristics on the reading competencies. Social network analysis method was used, and centrality analysis, QAP correlation and QAP multiple regression analyses were conducted to examine the relationship between peers and reading competencies. The findings show that the help relationship rather than peer characteristics and friend relationship was related to reading competencies. However, since the friend relationship has an effect on the help relationship, it is also found that the relationship between the friend and the help relationship network should be considered in order to improve the reading competencies. This network analysis results are meaningful in reading education plan in the sense that they suggest a useful guideline for the formation of members ranging from individuals, small groups, to a whole class, and for periodical activities considering situation and learning purposes such as before, during, and after reading activities.

keywords
또래관계, 독서능력, 친구 네트워크, 도움 네트워크, 소셜네트워크분석, Peer Relationship, Reading Competence, Friendship Network, Help Network, Social Network Analysis

한국문헌정보학회지