지역대표도서관은 도서관의 보존공간 부족 문제 해결을 위해 공동보존자료관을 설치하고 있다. 본 연구는 지역 대표도서관인 충남도서관 공동보존자료관의 구체적인 운영정책 및 추진방안 마련을 위해 공공도서관 사서를 대상으로 설문조사와 FGI 방법으로 인식조사를 실시하였다. 이를 토대로 공동보존자료관의 목표인 인쇄자료와 디지털자료의 공동보존 및 활용에 맞는 운영정책 및 추진방안을 제안하였다. 연구결과, 첫째, 충남도서관 공동보존자료관에서는 참여 도서관의 보존공간 상황과 수요를 고려하여 우선적으로 단행본과 연속간행물을 소유권과 함께 우선적으로 이전해야한다. 둘째, 신속하고 편리한 공동보존자료관 운영을 위하여 전체 참여 도서관이 이용할 수 있는 운영관리시스템을 구축하고 클라우드 기반의 통합자료관리스템과 연계해야 한다. 셋째, 공동보존자료관에서 디지털화가 필요하다고 판단된 자료의 디지털화 및 아카이빙 방안 등을 제안하였다.
Regional representative libraries are installing joint preservation archives to solve the problem of lack of preservation space in libraries. This study conducted a survey of public library librarians through a questionnaire survey and an FGI method in order to prepare specific operational policies and implementation plans for the Chungnam Library Joint Preservation Archive, which is a regional representative library. Based on this, an operation policy and implementation plan suitable for the common preservation and use of printed and digital data, which is the goal of the Common Preservation Archive, was proposed. As a result of the study, first, the joint preservation library of the Chungnam Library should first transfer books and serials along with ownership in consideration of the condition and demand of the preservation space of participating libraries. Second, it is necessary to establish an operation management system that can be used by all participating libraries in order to quickly and conveniently operate the joint preservation data center and connect it with a cloud-based integrated data management system. Third, a plan for digitizing and archiving data that was judged to be digitized in the Common Preservation Archive was proposed.