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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

스마트 모바일 환경에서 대학생의 전자자료 이용행태 분석 - A대학도서관 이용통계를 중심으로 -

Analysis of Usage Behaviors for the Electronic Resources of Undergraduates in a Smart Mobile Environment: Focused on the Usage Statistics of the A-Academic Library

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2020, v.54 no.4, pp.53-82
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2020.54.4.053
김성진 (인하공업전문대학)

초록

스마트폰의 보유율과 스마트폰을 이용한 인터넷 이용률이 증가하며 정보환경이 기존의 PC 환경에서 스마트 모바일 환경으로 전환하고 있다. 현재의 대학생들은 PC보다 스마트폰을, 문자보다 동영상 콘텐츠를 선호하는 특징을 갖는 Z세대이다. 따라서 본 연구는 스마트 모바일 환경에서 대학생들의 대학도서관 전자자료 이용행태가 어떠한 양상을 띠는지를 파악하고자 하였다. A대학도서관의 3년간의 전자책, 오디오북, 동영상 강의자료 이용데이터 61,433건과 이용자 데이터 1,595건을 수집하여 이용통계 분석을 실시하였다. 자료별 이용일자, 주제, 출판년도, 이용채널 데이터를 수집하고 이용자별 성별, 소속계열, 신분, 입학일, 졸업일 데이터를 수집하여 전자자료 이용의 일반적인 특징뿐만 아니라 성별/계열별/신분별 이용자 특성에 따른 전자자료 이용행태의 특성을 파악하였다. 이러한 연구결과를 바탕으로 변화하는 상황을 반영하고 향후 적용가능한 실질적인 전자자료 서비스 방안을 제시하였다.

keywords
전자책, 오디오북, 동영상 강의자료, 이용행태, Z세대, E-Book, Audiobook, E-Learning Resources, Usage Behaviors, Generation Z

Abstract

With the increase in smartphone ownership and Internet usage using smartphones, the information environment is shifting from the existing PC to the smart mobile. The current undergraduate students are called Generation Z who prefer smartphones to PCs and video contents to texts. This study attempted to understand their usage behaviors of electronic resources in an academic library in a smart mobile environment. This study conducted a usage statistics analysis with 61,433 usage records of e-books, audiobooks, and e-learning contents and 1,595 records of users in the A academic library during 3 years from 2016 to 2018. The scope of the data includes the date of use, the subject, the year of publication, the channel of use, and each user’s gender, affiliation, status, admission date, and graduation date. This study investigated not only the general characteristics of electronic resource use, but also the usage behaviors according to the user’s demographic characteristics. Based on the findings, this study suggested practical service plans that are applicable in the near future and reflect changing circumstances.

keywords
전자책, 오디오북, 동영상 강의자료, 이용행태, Z세대, E-Book, Audiobook, E-Learning Resources, Usage Behaviors, Generation Z

한국문헌정보학회지