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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

공공도서관 ‘한 도서관 한 책 읽기’ 프로그램의 서비스 품질이 만족도 및 이용의도에 미치는 영향에 관한 연구 - 서울특별시 J구 구립도서관을 중심으로 -

A Study on the Influences of the Service Quality of ‘One Library, One Book’ Reading Program in Public Libraries on the Satisfaction and Use Intention: Focused on the Jgu Public Library in Seoul

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2022, v.56 no.1, pp.387-404
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2022.56.1.387
장로사 (숭의여자대학교)

초록

본 연구는 서울특별시 J구 구립도서관을 중심으로 ‘한 도서관 한 책 읽기’ 프로그램의 만족도에 영향을 미치는 서비스 품질 요인(프로그램 도서 및 내용, 프로그램 작가 및 인력, 프로그램 서비스 지원, 프로그램 시설 및 환경)과 만족도가 이용의도에 미치는 영향 관계를 통계적으로 검증하는데 목적이 있다. 연구결과 첫째, 프로그램 만족도에 유의미한 정적인 영향을 미치는 서비스 품질 요인에는 프로그램의 도서 및 내용과 프로그램의 작가 및 인력으로 밝혀졌다. 둘째, 프로그램의 만족도는 이용의도에 유의미한 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과는 향후 국내 공공도서관에서 실시될 ‘한 도서관 한 책 읽기’ 프로그램 서비스의 질을 제고시키는데 유용한 기초자료로 활용할 수 있을 것이다.

keywords
Public Library, One Library One Book, Service Quality, Satisfaction, Intention, 공공도서관, 한 도서관 한 책 읽기, 서비스 품질, 만족도, 이용의도

Abstract

This study statistically verified the service quality factors(book&contents, writer&manpower, service support, facility&environment of the program) that affect the satisfaction of ‘One Library, One Book’ program, and the influence relationship of satisfaction on the intention to use focused on the Jgu Public Library in Seoul. As a result, first, the service quality factors that have a statistically significant positive(+) effect on the satisfaction of the program were found to be the book&content, author&manpower factors of the program. Second, it was shown that the satisfaction of the program had a statistically significant positive(+) effect on the intention to use. The results of this study can be used as useful basic data to improve the quality of the ‘One Library, One Book’ program in public libraries in Korea in the future.

keywords
Public Library, One Library One Book, Service Quality, Satisfaction, Intention, 공공도서관, 한 도서관 한 책 읽기, 서비스 품질, 만족도, 이용의도

한국문헌정보학회지