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개인의 가능성을 발견하는 도서관 역할 정립을 위한 우리나라 도서관 정책 및 성과 분석 연구

A Study on the Analysis of Korea’s Library Policy and Performance to Establish Libraries’ Role in Discovering Individuals’ Potential

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2022, v.56 no.4, pp.285-307
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2022.56.4.285
노영희 (건국대학교)
곽우정 (건국대학교 GLOCAL(글로컬)캠퍼스 지식콘텐츠연구소)
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초록

본 연구에서는 도서관의 개인의 가능성 발견과 관련하여 현재 「제3차 도서관종합발전계획」에 발표된 정책을 살펴보고, 해당 정책을 기반으로 중앙행정기관과 시․도 도서관에서 추진한 과제 현황을 분석하였다. 이를 기반으로 향후 개인의 가능성을 발견하는 도서관의 역할을 수행하기 위한 방향을 제시하였다. 연구 결과, 코로나19로 인문․문화 프로그램 등 비대면 서비스 진행 도모, 도서관 휴관 따른 대면행사 축소로 실적이 저조하여 코로나19 대응 비상관리 및 비대면 프로그램 운영 지원체계 구축과 소외 지역 및 소외 계층의 독서문화 사업의 확대 운영을 위한 예산 증액이 필요할 것으로 파악되었다. 또한 장기적 양질의 비대면 프로그램 발굴과 비대면 프로그램 운영 위한 인프라 지원, 가이드라인 개발이 필요한 실정임을 파악하였다. 둘째, 소통․토론형 사회적 독서 프로그램은 온라인 강좌 전환 운영이 빠르게 전환될 필요성을 감지했다. 셋째, 이용자 정보접근 편의확대 개선과 국내․외 협의회 간 세미나 운영, 자료 원스톱 공유 시스템 활성화 및 자료의 디지털화 추진, 포스트코로나 시대 대비 하는 도서관 인프라 확충, 홍보 활성화 등 대외협력 강화 방안 마련이 필요할 것으로 파악되었다.

keywords
Library, Comprehensive library development plan, User service, Data digitalization, One-stop system, Non-contact program, 도서관, 도서관발전종합계획, 이용자 서비스, 자료 디지털화, 원스톱 시스템, 비대면 프로그램

Abstract

This study examines the policies currently announced in the “3rd Comprehensive Library Development Plan” in relation to the discovery of individuals’ potential in libraries and analyzes the current status of the tasks promoted and executed by central administrative agencies and municipal and provincial libraries based on these policies. Based on the analysis results, this study presents the methods for libraries to play their role in discovering the potential of individuals in the future. According to the results of this study, due to the poor performance of libraries resulting from reduced in-person events because of library closures and the promotion of non-contact services such as humanities classes and cultural programs in response to COVID-19, it is necessary to establish systems to support emergency management and non-contact programs in response to COVID-19, as well as increase the budget for extending reading culture projects for underprivileged regions and people. In addition, it is necessary to discover quality long-term, non-contact programs, provide infrastructure for non-contact program operation, and develop guidelines. Second, it is observed that communication- and discussion-type social reading programs need to be promptly converted into and operated as online classes. Third, the study results confirm that it is necessary to prepare measures to reinforce external cooperation, such as improving the convenience of and accessibility to information use for users, conducting seminars between domestic and foreign councils, promoting one-stop data sharing systems, executing data digitalization, expanding library infrastructure in preparation for the post-COVID-19 era, and promoting public relations activities.

keywords
Library, Comprehensive library development plan, User service, Data digitalization, One-stop system, Non-contact program, 도서관, 도서관발전종합계획, 이용자 서비스, 자료 디지털화, 원스톱 시스템, 비대면 프로그램

한국문헌정보학회지