바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

국내 전문대학교 문헌정보과 여대생의 전공만족도가 취업준비행동에 미치는 영향에 관한 연구

A Study on the Influence of Major Satisfaction on the Employment Preparation Behavior among Female College Students of the Department of Library and Information Science

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2023, v.57 no.1, pp.263-283
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2023.57.1.263
장로사 (숭의여자대학교)

초록

본 연구는 국내 전문대학교 문헌정보과 여대생을 대상으로 설문조사를 실시함으로써 취업준비행동에 영향을 미치는 전공만족도 요인(교과만족, 수업만족, 관계만족, 인식만족, 일반만족 요인)을 파악하였고, 전공만족도와 취업준비행동의 관계에서 취업효능감이 조절효과를 보이는지에 대하여 검증하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 교과만족(C.R.=3.847, p<0.001), 수업만족(C.R.=3.244, p<0.01), 관계만족(C.R.=3.045, p<0.01), 인식만족(C.R.=2.464, p<0.05) 요인이 전문대학교 문헌정보과 여대생의 취업준비행동에 유의미한 정적인(+) 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 취업효능감 고집단과 저집단 간의 조절효과는 p값이 0.05보다 작은 p=.040으로 나타나 통계적으로 유의미한 조절효과를 갖는 것으로 밝혀졌다. 본 연구의 결과는 국내 전문대학교 문헌정보과의 취업률을 향상시킬 뿐만 아니라 학령인구의 급감 및 대학기관평가인증에 대비하기 위한 유용한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.

keywords
전문대학교, 문헌정보과, 여대생, 전공만족도, 취업준비행동, 취업효능감, 학령인구 감소, College, Department of Library and Information Science, Female College Students, Major Satisfaction, Employment Preparation Behavior, Employment Self-efficacy, Declining School Age Population

Abstract

In this study, the factors of major satisfaction(curricular satisfaction, class satisfaction, relationship satisfaction, cognitive satisfaction, and general satisfaction factors) which influence the employment preparation behaviors were identified by conducting a survey of female college students of the department of library and information science, and whether the feeling of employment efficacy had a moderating effect on the relationship between the the major satisfaction and the employment preparation behaviors were verified. The research results are as follows. First, curricular satisfaction(C.R.=3.847, p<0.001), class satisfaction(C.R.=3.244, p<0.01), relationship satisfaction(C.R.=3.045, p<0.01), and cognitive satisfaction(C.R.=2.464, p<0.05) factors turned out to have a significant positive(+) effect on the employment behaviors of female college students of the department of library and information science. Second, the moderating effect between the high group and the low group in terms of employment efficacy turned out to have a statistically significant moderating effect as the p value was less than 0.05, p = .040. The results of this study may be used as the useful basic data to not only improve the employment rate for the department of library and information science of community colleges in Korea, but also to prepare for the rapidly declining school-age population and the Institutional Accreditation.

keywords
전문대학교, 문헌정보과, 여대생, 전공만족도, 취업준비행동, 취업효능감, 학령인구 감소, College, Department of Library and Information Science, Female College Students, Major Satisfaction, Employment Preparation Behavior, Employment Self-efficacy, Declining School Age Population

한국문헌정보학회지