ISSN : 1225-598X
본 연구에서는 충청북도교육청을 중심으로 한 공동보존관의 설립 타당성을 검토하고자 학교도서관 담당자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구결과, 첫째, 조사대상 학교도서관들은 이미 포화도가 극에 달해 개별 도서관은 장서 포화도의 관리와 적정 장서 수의 관리를 요구받는 상황이었다. 둘째, 장서보존을 위한 시설을 갖추고 있는 도서관이 거의 없었다. 셋째, 78%의 학교도서관에서 장서포화도가 이미 75% 이상을 넘고 있고, 이로 인해, 매년 폐기 장서가 폭발적으로 증가하고 있는 것으로 조사되었다. 따라서, 신속한 공동보존 자료관의 체계적인 운영이 필요한 것으로 보인다. 또한 단위 도서관에 보존을 위한 시설을 갖추기 어려운 상황으로 희귀서, 특화자료 등 보존가치가 있는 자료는 공동보존자료관으로 이관이 필요하며, 자료보존 관련 정책 및 규정도 필요할 것이다.
In this study, we aimed to examine the feasibility of establishing a shared preservation center with a focus on the Chungcheongbuk-do Office of Education. We conducted surveys to assess the current situation and gather perceptions. The research findings revealed the following: Firstly, the surveyed school libraries were already experiencing extreme levels of book saturation, necessitating the management of book saturation and proper book quantity. Secondly, very few libraries had the facilities required for book preservation. Thirdly, the research showed that in 78% of school libraries, book saturation already exceeded 75%, leading to a rapid increase in discarded books each year. Therefore, there is an urgent need for the systematic expansion of a shared preservation center. Moreover, given the difficulty of individual libraries in establishing facilities for preservation, valuable materials such as rare books and specialized resources should be transferred to a shared preservation center. Additionally, policies and regulations related to material preservation are deemed necessary.