바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

탐구학습을 위한 학교도서관 교육의 중요성에 대한 고등학교 교사들의 인식 분석 - IB 탐구․실천팀을 중심으로 -

High School Teachers’ Perceptions on the Importance of Educational Programs of School Libraries for Inquiry-Based Learning: Focusing on the Teachers in IB Inquiry & Action Teams

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2024, v.58 no.4, pp.29-49
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2024.58.4.029
정진수(Jin Soo Chung) (덕성여자대학교)

초록

본 연구는 탐구학습을 위한 학교도서관 교육의 중요성에 대한 교사들의 인식을 조사․분석하고자 하는 목적으로 수행되었다. 이를 위해 S교육청 소속 49개 고교 교사들 중 자발적으로 IB 탐구실천팀을 구성하여 IBDP와 IBCP에 대한 연구를 진행 중인 약 352명의 교사들을 대상으로 온라인 설문지를 배포하여 90개의 유효한 설문지를 수집하였고 수집된 데이터는 SPSS 29를 활용하여 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육과정과 교수 학습 방식을 IB 교육과정의 탐구학습과 일반 국내 교육과정에 따른 교수 학습으로 구분한, 교육과정과 교수학습방식에 따른 학교도서관 기능과 전담인력 역할 중요성에 대한 교사 인식의 차이를 분석한 결과 유의한 차이는 없었다. 둘째, IB 탐구학습을 위한 도서관 전담인력 역할의 중요성과 사서교사 배치의 중요성에 대한 인식은 양적으로 강한 선형 관계성을 보여 교사들은 도서관 전담인력 역할이 중요하다고 생각할수록 사서교사 배치 중요성을 높게 인식하였다. 셋째, IB 탐구학습을 위한 학교도서관 기능과 전담인력의 역할에 대한 중요성 인식이 탐구학습을 위한 학교도서관 교육의 중요성 인식에 미치는 영향을 분석한 결과, 학교도서관 교육에 대한 중요성 인식은 학교도서관 기능에 대한 중요성이 아닌 학교도서관 전담인력 역할에 대한 중요성 인식에 영향을 받는 것으로 나타났다. 이 결과는 교사들이 탐구학습을 위한 학교도서관 교육이 중요하다고 인식하도록 하기 위해서는 학교도서관 기능을 강조하기보다는 도서관 전담인력 역할의 중요성이 강조되어야 함을 의미한다. 본 연구의 결과는 탐구학습에 있어 학교도서관 교육의 중요성에 대한 교사인식을 확인하고 촉진할 수 있는 기초자료가 될 수 있을 것이다.

keywords
탐구학습, 학교도서관 교육, 전담인력, 사서교사

Abstract

The purpose of this study is to analyze high school teachers’ perceptions on the importance of school libraries’ educational programs for inquiry based learning International Baccalaureate(IB) emphasizes on IBDP and IBCP. Using survey methodology the study collected 90 responses from 352 teachers in 49 high schools participating the IB inquiry & action teams from S office of education. Data collected were analyzed using SPSS 29. The results show that, first, teachers’ perceptions on the importance of the function of school libraries and the role of school library staffs according to approaches for teaching and learning(inquiry vs regular practice)did not show significant differences. Second, there was a strong positive linear correlation between the importance of the role of library staffs and the placement of teacher-librarians. Third, the effect of the importance of the role of library staffs on the educational programs of the school libraries was found. Specifically, The perceptions on the importance of school library’s educational programs were influenced by the perceptions on the importance of the role of school library staffs, not by the perceptions on the importance of the function of the library. This suggests the importance of emphasis on the role of library staff to promote collaboration with teachers in teaching for library education, not on managing school libraries. The results of the study will be the basis for identifying and promoting the teachers’ perceptions on the importance the school library’s educational programs for inquiry-based learning.

keywords
Inquiry, IB, International Baccalaureate, Inquiry-based learning, school libraries

한국문헌정보학회지