ISSN : 1225-598X
본 연구는 대학원생의 소셜 네트워크가 학습 몰입, 학업 지속 의향, 연구 생산성에 미치는 영향을 분석하는 데 목적이 있다. 연구 결과, 친밀, 신뢰, 학업도움 네트워크 간에 유의미한 상관관계가 나타났으며, 특히 회귀분석 결과, 친밀 네트워크의 외향 연결중심성이 대학원생의 연구 지속 의향에 긍정적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 또한, 특정 학생들이 세 네트워크 모두에서 높은 중심성을 보여, 이들이 학업적 도움을 주고받고 친밀 및 신뢰 관계를 유지하는 데 적극적임을 시사했다. 네트워크 분석 결과를 심층적으로 이해하기 위해 중심적인 역할을 하는 대상자들과의 심층 인터뷰를 진행하였다. 본 연구는 대학원생의 학업 성취를 위한 소셜 네트워크의 중요성을 강조하며, 이를 토대로 한 지원 방안 마련을 제언한다.
This study aims at examining how social networks influence graduate students’ learning flow, academic persistence intention, and research productivity. The findings reveal significant correlations among the networks of friendship, trust, and academic help. In particular, regression analysis indicated that the outdegree centrality in the friendship network positively influences academic persistence intention. Additionally, certain students exhibited high centrality across all three networks, suggesting that they actively engage in giving and receiving academic help while maintaining close and trust relationships. To gain a deeper understanding of the network analysis results, in-depth interviews were conducted with individuals playing central roles within the networks. This study emphasizes the importance of social networks in promoting graduate students’ academic success and suggests strategies for targeted support based on these findings.