ISSN : 1225-598X
본 연구는 학습 자원인 디지털교과서의 기술 및 교육 환경을 고려한 맥락 정보를 조직화하는 메타데이터 스키마 개발에 초점을 두었다. 먼저 국가 차원의 교과서 운영 제도를 고찰하고 국가별 교과서 기술 요소를 확인하였으며, 교육부에서 제시한 디지털교과서의 특성 및 기능도 살펴보았다. 그리고 국제적인 수준의 학습 자원 메타데이터 표준 및 스키마인 ISO/IEC 19788-1:2024, OER Schema, DCMI LRMI 등을 분석하였다. 본 연구에서 제안한 디지털교과서 메타데이터 스키마는 Thing을 비롯하여 교육과정, 분류코드, 자원, 평가, 교육활동, 교육대상역할, 이해관계자, 속성, 자원 메타데이터 등의 어휘로 구조화되었다. 어휘 간의 관계를 제시하기 위해 계층관계를 제외한 18개의 ‘어휘 간의 연결’을 규정하였다. 그리고 본 연구에서 제시한 어휘와 관계 표현이 교육부가 강조하는 디지털교과서 개념 및 기능을 잘 반영한 것임을 확인하였다.
This study focuses on developing a metadata schema for organizing contextual information of digital textbooks as learning resources, considering technological and educational environments. First, the research examines the national textbook operation systems and identifies the descriptive elements of digital textbooks in different countries. It also reviews the characteristics and functions of digital textbooks as defined by the Ministry of Education. Additionally, international metadata standards and schemas for learning resources, including ISO/IEC 19788-1:2024, OER Schema, and DCMI LRMI, are analyzed. The proposed digital textbook metadata schema is structured with vocabularies such as Thing, Curriculum, Classification Code, Resource, Assessment, Educational Activity, Educational Audience Role, Stakeholders, Attributes, and Resource Metadata. To define the relationships between vocabularies, 18 types of ‘relationships between vocabulary,’ excluding hierarchical relationships, are specified. In addition, this study confirms that the proposed vocabularies and relationship expressions effectively reflect the key concepts and functionalities of digital textbooks emphasized by the Ministry of Education.