바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

지속가능한 사회혁신을 위한 데이터 리터러시 격차 해소 연구

A Study on Bridging the Data Literacy Gap for Sustainable Social Innovation

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2025, v.59 no.1, pp.383-404
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2025.59.1.383
이정미(Jeong-Mee Lee) (서울여자대학교)

초록

본 연구는 데이터 리터러시가 사회혁신을 촉진하는 데 어떤 역할을 할 수 있는지를 논의한 연구이다. 데이터 리터러시가 사회적 형평성과 지속 가능성을 증진시키는 데 기여할 수 있는 구체적인 방안을 탐구하였으며 다양한 사회적 맥락에서 데이터 리터러시 적용 사례를 확인하고자 했다. 데이터 리터러시 격차를 해소하기 위한 정책적, 교육적 전략을 제안하는 것을 목표로 세 가지 연구문제를 제시하여 살펴보았다. 데이터 리터러시는 데이터를 이해하고 분석하며 윤리적으로 사용하는 능력을 통해 지속적인 사회혁신을 가능하게 하는 도구로서 이해가능하다. 데이터 리터러시는 데이터 기반 의사결정을 통해 공공 정책의 효과성과 투명성 향상을 지원할 수 있으며 다양한 맥락에서 중요한 역할을 할 수 있다. 지속적인 사회혁신에 있어 데이터 리터러시 역량의 함양이 중요하게 제기된 만큼 정책적, 교육적 접근을 통해 데이터 리터러시 격차를 줄이고, 데이터 활용 기회를 모든 시민에게 제공해야 할 필요가 있다. 이를 위해 본 연구는 11가지의 종합적인 전략을 제안했으며 각각의 전략은 데이터 리터러시 해소를 위한 출발점으로 활용 가능한 방안이 될 것이다.

keywords
데이터리터러시, 지속가능성, 사회혁신, 데이터리터러시 격차, 격차 해소

Abstract

This study discusses the role of data literacy in promoting social innovation. The contribution and specific methods of data literacy in promoting social equity and sustainability were explored, and data literacy was identified as an example of applying data literacy in various social contexts. Three research questions were presented and examined with the aim of proposing policy and educational strategies to bridging the data literacy gap. Data literacy is understandable as a tool that enables sustainable social innovation through the ability to understand, analyze, and use data ethically. Data literacy can support the improvement of effectiveness and transparency of public policies through data-based decision-making and can play an important role in various contexts. As the cultivation of data literacy capabilities has been raised importantly in sustainable social innovation, it is necessary for bridging the data literacy gap through a policy and educational approach and provide opportunities for data use to all citizens. To this end, this study proposed 11 comprehensive strategies, each of which will be a way to use as a starting point for solving data literacy.

keywords
Data Literacy, Sustainability, Social Innovation, Data Literacy Gaps, Bridging Gaps

한국문헌정보학회지