ISSN : 1225-598X
빅데이터와 인공지능 기술이 사회 전 분야에 파급력이 높아지면서 공공도서관에서도 데이터 전문성을 갖춘 사서의 역할이 강조되고 있다. 본 연구는 공공도서관 사서의 데이터 전문성 강화를 위한 교육모형을 개발하기 위해 사서들의 인식을 조사하고, 이를 토대로 실질적인 교육모형을 제안하는 것을 목적으로 한다. 연구는 공공도서관 사서를 대상으로 설문조사를 통해 데이터 전문성의 필요성과 교육 요구에 대해 어떻게 인식하고 있는지를 분석하였다. 또한 국내외 사례와 기존의 사서 교육 프로그램을 검토하여 데이터 전문사서에게 요구되는 역량을 재정의하고, 이를 기반으로 한 교육모형을 설계하였다. 연구 결과, 공공도서관 데이터 사서는 데이터 리터러시 역량을 기본 역량으로, 데이터 안내 및 교육 역량, 데이터 분석 및 활용 역량을 핵심 역량으로 구분할 수 있었다. 이를 기반으로 데이터 리터러시와 데이터 분석 기술을 중심으로 기초 및 심화 모듈로 구성된 교육모형을 설계하였다.
As big data and artificial intelligence technologies continue to exert a profound influence across all sectors of society, the role of librarians with data expertise is gaining increasing attention in public libraries. This study aims to investigate public librarians’ perceptions of data specialization and propose a practical educational model to enhance their data-related competencies. A survey was conducted among public librarians to analyze their perceptions of the necessity of data expertise and their educational needs. Additionally, existing librarian education programs, were reviewed to redefine the competencies required for data specialist librarians. Based on these findings, an educational model was designed. The study identifies data literacy as a fundamental competency and categorizes data guidance and education, as well as data analysis and utilization, as core competencies. Based on these findings, a training model was developed, comprising foundational and advanced modules centered on data literacy and analytical skills.