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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 초등학생 5, 6학년 499명을 대상으로 부모로부터의 학대경험이 아동의 공격성, 대인불안과 어떤 관계가 있는지 알아보고자 실시되었다. 연구결과 (1) 학대경험이 높을수록 공격성 수준이 높았다. 또한 공격성에 대해 신체적 학대, 정서적 학대, 방임 모두 유의한 영향력을 미치며, 그 중 신체적 학대가 가장 영향을 미치는 것으로 나타났다. (2) 학대경험이 높을수록 대인불안 수준도 높은 것으로 나타났다. 또한 대인불안에 대해서도 신체적 학대가 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. (3) 회귀분석을 살펴보면, 학대가 아동의 공격성과 대인불안에 모두 중요한 영향을 미치며, 특히 공격성에 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study was designed to investigate the relations among child abuse by parents, child's aggression and interpersonal anxiety for 499 5th and 6th graders (256 boys and 243 girls). The results of this study are as follows. First, as to the relation between abused experience and aggression, all subscales of aggression are positively related with physical abuse, emotional abuse and child neglect. And the group of more abused children has higher inclination to aggression than that of less abused. Accordingly physical abuse has main influence on aggression among the types of child abuse. Second, all the subtypes of interpersonal anxiety is positively related with physical abuse, emotional abuse and child neglect. And the group of more abused children has higher inclination to interpersonal anxiety than that of less abused. Accordingly, physical abuse has main influence on interpersonal anxiety among the types of child abuse. Lastly, child abuse has a critical influence on both child's aggression & interpersonal anxiety and especially on their aggression.