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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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초등학생의 학교적응과 관련된 개인 및 가족요인

Individual and Familial Factors In Relation to School Adjustment of Elementary School Students

초록

본 연구에서는 학교적응아동과 부적응아동으로 집단을 구분하여 개인특성(내면화-외현화문제, 자기존중감, 사회성기술)과 가족특성(부모자녀 의사소통, 부모 양육태도, 부모갈등)간에 어떠한 차이가 있는지를 검토하고, 이러한 변인들이 아동의 학교적응에 미치는 상대적 영향력을 알아보고자 하였다. 또한 학교적응아동과 부적응아동을 구분해주는 요인들에는 어떤 것이 있는지를 확인하고자 하였다. 서울 및 경기 지역의 초등학교 5, 6학년 학생 535명(남자 259명, 여자 276명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 상관분석결과, 학교적응은 자기존중감 및 사회성기술, 부모와의 의사소통, 부모양육태도와 정적 상관이 있었으며, 내면화 및 외현화 문제와는 부적 상관이 있었다. 한편 학교적응과 부모갈등은 유의미한 상관이 없는 것으로 나타났다. 집단간 차이검증에서는 학교적응을 잘 하는 아동이 그렇지 않은 아동에 비해 자기존중감과 사회성기술이 유의미하게 높았고, 내면화 및 외현화문제는 유의미하게 낮았으며, 부모와의 의사소통이 보다 긍정적, 개방적이었고, 보다 애정적이고 민주적으로 부모양육태도를 지각하고 있었다. 회귀분석결과, 개인변인들 가운데는 아동의 자기존중감이 학교적응을 가장 많이 설명해 주었으며, 가족변인들 중에는 아버지와의 의사소통이 학교적응을 가장 많이 설명해 주었다. 판별분석에서는 자기존중감, 사회성기술, 외현화문제가 학교적응아동과 부적응아동의 약 84%를 정확히 구분해 주는 것으로 드러났다. 마지막으로 본 연구의 시사점과 제한점에 대하여 논의하였다.

keywords
아동, 학교적응, 내면화-외현화문제, 자기존중감, 사회성기술, 부모자녀 의사소통, 부모양육태도, 부모갈등., children, school adjustment, internalized-externalized problems, self-esteem, social skills, parent-child communication, parenting behaviors, parental conflicts.

Abstract

This study investigated the differences of individual factors(internalized-externalized problems, self-esteem, social skills) and familial factors(parent-child communication, parenting behaviors, parental conflicts) between well-adjusted and maladjusted group to school life. The relative effectiveness of above factors on school adjustment and variables which classify between well-adjusted and maladjusted group were also investigated. The survey was administered to 535 elementary school students(boy 259, girl 276) in Seoul and Kyungki area. Correlation analysis showed that school adjustment was positively correlated to self-esteem, social skills, communication with parent, and parenting behavior and negatively correlated with internalized-externalized problems. However, perceived parental conflicts showed no significant relations to school adjustment. The well-adjusted group showed higher level of self-esteem, social skills, lower internalized-externalized problems, positive communication with their parents, and they perceived their parenting environment as more affectionate and democratic than maladjusted group. Regression analysis showed that self-esteem among individual factors and communication with father among family factors explained the most of school adjustment variance. Discriminant analysis showed that self-esteem, social skills, and externalized problems classified well-adjusted and maladjusted group with 84% level of accuracy. The implications and the limitations of this study were discussed.

keywords
아동, 학교적응, 내면화-외현화문제, 자기존중감, 사회성기술, 부모자녀 의사소통, 부모양육태도, 부모갈등., children, school adjustment, internalized-externalized problems, self-esteem, social skills, parent-child communication, parenting behaviors, parental conflicts.

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