ISSN : 1229-0688
본 연구는 우울 수준이 높은 고등학생을 대상으로 뇌호흡명상의 우울감소 효과를 확인하고자 했다. 즉 뇌호흡명상집단을 처치집단으로, 인지치료집단을 제 1 대조집단으로, 무처치 대기집단을 제 2 대조집단으로 하여 집단간 효과 차이를 알아보고자 했다. 먼저 BDI(Beck Depression Inventory) 검사 결과 16점 이상인 고등학교 학생들을 뇌호흡명상집단, 인지치료집단 그리고 대기집단에 각각 12명씩 무선 배정하였고, 프로그램 시행 후 각 집단의 중도 탈락자를 제외한 11명, 9명 그리고 12명에 대한 결과가 최종 자료 처리에 사용되었다. 효과 검증을 위한 검사척도에 BDI와 SDS(Zung Self-Rating Depression Scale)가 사용되었고, 프로그램의 시작일에 사전검사, 종료일에 사후검사 그리고 종료 후 1개월, 3개월, 6개월 경과 시점에 추후검사가 시행되었다. 검사 결과 뇌호흡명상이 인지치료 보다 우세하거나 동등한 성과를 보였다. 논의에서는 두 척도를 하부요인 별로 분류하여 뇌호흡명상과 인지치료의 우울감소효과를 비교 검토하였다. 검토 결과 뇌호흡명상집단이 인지치료집단에 비해 특히 우울증의 심리 인지적 요소에서 더 큰 효과를 보인 것을 확인할 수 있었다. 본 연구는 뇌호흡명상이 우울증상 개선을 위한 대안적인 방법으로 활용될 수 있는 가능성을 보여주고 있다.
The present study was conducted to investigate the effect of brain respiration meditation on depressed students. For this study, 36 first-year high school students in Seoul with scores greater than 16 on the Beck Depression Inventory (BDI) were assigned to the three groups with 12 participants for each group. Brain Respiration Meditation (BRM) program and Cognitive Therapy (CT) program served as the experimental and control groups. The third group served as Waiting-List, No Treatment (NT) group. The number of actual participants measured after the intervention of these programs were 11 (BRM), 9 (CT) and 12 (NT). The BDI and Zung Self-Rating Depression Scale (SDS) of the three groups were measured before and after the intervention, and at one, three, and six months follow-ups. An ANCOVA with pretest scores as covariates was performed with the BDI and SDS scores at each time period in the assessment. The results showed that BRM was equal or superior to CT in reducing depression. This study suggests that BRM shows promise as an alternative intervention to reduce depression.
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