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메뉴ISSN : 1229-0688
이 연구는 상담자 전문성 발달 수준에 따른 상담자 자기 대화 내용의 차이를 분석하였다. 상담자 자기 대화 범주와 차원을 보다 명확히 개념화하고 구분하기 위해 Nutt-Williams와 Hill(1996)의 평정 기준 및 Morran, Kurpius와 Brack(1989)의 사고 범주 목록을 참조하여 상담자 자기 대화 평정 목록을 개발하였다. 개발된 자기 대화 평정 목록에 근거하여 상담자 전문성 발달 수준에 따른 자기 대화 내용 차이를 분석한 결과, 상위 발달 집단이 하위 발달 집단에 비해 자기 대화 전체 빈도가 높았고, 개입과 관련하여 상담자가 특수한 행동의 과정을 밟거나 특수한 치료적 기술을 사용하기 위한 자기 지시 형태의 자기 대화를 많이 활용하는 것으로 나타났다. 즉, 상담자 전문성 발달 수준이 높을수록 상담 과정 중에 자기 자신에 대한 성찰이 많이 일어나고, 이러한 성찰이 상담을 효과적으로 이끌어 가기 위한 상담자 나름대로 계획이나 의도를 검토하는 내용으로 이루어진다는 결론을 내릴 수 있다. 이는 상담자 전문성 발달 과정에서 반드시 자기 성찰이 이루어져야한다는 선행연구의 제언을 경험적으로 뒷받침하는 결과로 볼 수 있다. 이러한 연구 결과는 상담자 자기 대화를 촉진하기 위한 교육 및 슈퍼비전 모형의 개발이 필요함을 시사한다.
The purpose of this study was to compare the level and content of counselors' self-talks in terms of the levels of expertise. Counselors' self-talks were defined as the counselors' internal dialogue for their interventions in the course of counseling sessions. The self-talk coding system was adopted from the Nutt-Williams and Hill's (1996) coding system and the Morran, Kurpius, and Brack's (1989)'s self-talk categories. The research participants were 34 counselors; 13 beginning level, 13 middle level, and 8 advanced level in counseling experience. The counselors were asked to list their thoughts for their first 40 verbal responses during the session within 24 hours after the session finished. The counselors were also asked to choose either the third or fourth session. Data analysis found that counselors at the advanced level utilized more self-talks as compared to the novice counselors. In addition, the counselors at the advanced level reported more self-talks on counseling plans and intentions than the novice counselors. These results suggest that the counselors at the advanced level tend to reflect the counseling process more than the novice counselors. Advanced counselors also seemed to have a better sense of how to guide the counseling process with more consideration of counseling plans and interventions. Based on these results, itis suggested that future studies on counselors' reflection should be expanded with an inclusion of counselors' affective awareness and clients' responses. Also, the effects of the counselors' self-talks could be measured by clients' ratings on the session impact. The implications of the study for counselor education and training conclude this paper.
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(2001) 초등학교 초임교사의 수업반성을 통한 게임 교수 가치관 변화,
(199219-53) 상담교육방법으로서의 개인 수퍼비전 모델에 관한 복수사례연구 상담과 심리치료,
(2000) 상담자의 자기강화적 사고와 상담효율성 평가간의 관계,
(2002) 유아교사의 반성적 사고 및 반성적 사고수준과 교수능력,
(1999) 상담자 교육을 위한 인지 기술 훈련프로그램의 개발,
(1999) 상담슈퍼비전 교육내용 요구분석 상담자의 경력수준을 중심으로,
(1996) 반성적 사고와 유아 교사 교육,
(1998) 반성적 사고 신장을 위한 교육 실습 지도,
(2001) 상담자 발달 수준별 사례 개념화의 차이,
(2003) 상담자의 자기성찰 과 전문성 발달,
(2001) 상담과정에서 상담자의 알아차림 방해요소 연구,
(1998) 상담자 발달수준 평가에 관한 연구,
(2003) 사이버상담에서 상담자의 경력에 따른 자기 대화 및 가설 형성 차이 분석,
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(2002) 수업 반성을 통한 초등 교사의 체육교사활동 변화,
(1987) 상담자의 반응의도와 상담회기의 효율성에 관한 분석적 연구,
(2001) 상담 초기단계에서 상담자의 자기효능감 및 상태불안이 상담협력관계에 미치는 영향,
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