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메뉴본 연구에서는 상담에 영향을 미치는 상담자 요인 중 상담자의 정서지능에 주목하고, 상담자의 정서지능과 상담관계 및 성과의 관계를 검증하였다. 구조방정식 모형분석 방법을 통해 분석하였으며, 모형에 포함된 잠재변인은 상담자의 정서지능, 상담자의 관계기술, 상담자와 내담자가 보고한 작업동맹, 상담자와 내담자가 보고한 상담성과였다. 상담자의 관계기술은 공감과 역전이 행동, 상담성과는 상담자와 내담자가 각각 보고한 상담회기평가, 전반적인 상담성과, 상담만족도를 평가하였다. 변인들 간의 관계에 대한 이론적 배경과 선행연구들을 바탕으로 연구모형과 두 개의 대안모형을 설정하였으며, 이 연구모형과 대안모형1, 2를 비교하여 변인들 간의 관계를 가장 잘 설명하는 최종모형을 선정하였다. 모형분석 과정에서 정서지능에 영향을 미칠 수 있는 상담자의 나이, 성별, 사회적 바람직성, 성격 5요인은 통제하였다. 모형비교 결과, 대안모형2가 최종모형으로 선정되었다. 최종모형에 의하면, 상담자의 정서지능은 상담자가 지각하는 상담성과에 직접적으로 영향을 미치는 동시에, 상담자의 관계기술과 상담자와 내담자가 지각하는 작업동맹을 매개로 상담자와 내담자가 지각하는 상담성과를 가져오는 것으로 나타났다. 다집단분석 결과, 최종모형은 초심상담자와 숙련상담자집단에 동일하게 적용될 수 있는 것으로 확인되었다. 마지막으로, 본 연구의 의의 및 제한점과 제안사항을 논의하였다.
The purport of this study was to examine how the emotional intelligence of counselors influences counseling relationships and counseling outcomes. One hypothesized model and two alternative models were specified to explain the direction from the counselor's emotional intelligence to counseling outcomes rated by counselors and clients in which the counselor's rapport formation skills and working alliance rated by both participants were assumed to be mediators. The second alternative model was selected for further considerations. The final model showed that the counselor's rapport formation skills and working alliance rated by both participants mediated the relation between the counselor's emotional intelligence and counseling outcomes rated by both participants. Additionally, the counselor's emotional intelligence exhibited a direct effect on counseling outcomes rated by counselors. Furthermore, the result of the multi-group analysis indicated that this final model could be applied to all counselors. Finally, implications and limitations of the study are discussed.
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