ISSN : 1229-0688
본 연구는 대학생의 완벽주의적 자기제시와 경험회피의 관계에서 긍정적 평가에 대한 두려움의 매개효과를 살펴보고, 이 과정에서 무조건적 자기수용이 긍정적 평가에 대한 두려움의 매개효과를 조절하는지를 검증하는 데에 목적이 있다. 이를 위해 전국 4년제 대학에 재학 및 휴학 중인 대학생 321명을 대상으로 완벽주의적 자기제시, 경험회피, 긍정적 평가에 대한 두려움, 무조건적 자기수용 척도를 사용하여 설문을 실시하였고, SPSS 28.0과 SPSS Macro Process v3.0을 활용하여 매개효과, 조절효과, 조절된 매개효과의 유의성을 검증하였다. 분석 결과, 긍정적 평가에 대한 두려움은 완벽주의적 자기제시와 경험회피의 관계를 부분 매개하는 것으로 나타났고, 무조건적 자기수용 수준이 평균 이상일 경우에만 완벽주의적 자기제시와 긍정적 평가에 대한 두려움의 관계를 조절하는 것으로 나타났다. 또한 완벽주의적 자기제시와 경험회피의 관계에서 긍정적 평가에 대한 두려움의 매개효과를 무조건적 자기수용이 조절하는 조절된 매개효과가 확인되었다. 본 연구는 이러한 결과를 바탕으로 연구의 시사점과 제한점, 후속 연구에 대한 제언을 논의하였다.
This study is aimed to examine the mediating effect of fear of positive evaluation on the relationship between perfectionist self-presentation and experiential avoidance among college students. Additionally, it sought to verify whether unconditional self-acceptance moderates this mediating effect. Data from 321 college students nationwide were analyzed using SPSS 28.0 and SPSS Macro Process v3.0. The results indicated that fear of positive evaluation partially mediated the relationship between perfectionist self-presentation and experiential avoidance. Moreover, a moderated mediation effect was found, such that the role of fear of positive evaluation was significant only when the level of unconditional self-acceptance was above average. Based on these findings, the implications and limitations of the study are discussed, along with suggestions for future research.