바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

초,중등학교 <정보와 도서관> 교육과정에 관한 연구-교육과정의 4대 기반 이론을 중심으로-

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2002, v.36 no.4, pp.69-99
함명식 (서울맹학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

교육인적자원부는 학교도서관의 교육적 역할을 담은 초·중등학교 ‘정보와 도서관’ 교육과정을 승인하였다. 학교도서관의 사서교사들이 실시하는 도서관이용지도, 독서교육, 정보활용교육, 협동수업 등을 모두 통합하여 학교 교육과정에 포함한 것이다. 학교 교육은 기본적으로 교육과정을 중심으로 운영된다. 따라서, 학교에서의 모든 교육 활동은 학교 교육과정 속에서 인정받는 것이 중요하다. 본고에서는 정보와 도서관 교육과정의 편성 내용을 바탕으로 연결거점론, 통합거점론, Top456접근법, 교육과정기반접근법을 제시하고 있다.

keywords
정보와 도서관 교육과정, 학교도서관, 연결거점론, 통합거점론, Top456접근법, 교육과정기반접근법 Base Connectionism, Base Integrationism, Top 456 Approach, Curriculum-Based Approach, 정보와 도서관 교육과정, 학교도서관, 연결거점론, 통합거점론, Top456접근법, 교육과정기반접근법 Base Connectionism, Base Integrationism, Top 456 Approach, Curriculum-Based Approach

Abstract

The National Department of Education approved the ‘Information and Library’ Curriculum which contained the educational role of school libraries. This curriculum contained and integrated the library guidance, reading education and cooperative instruction that teacher-librarians have taught. The school education has basically been led, based on curriculum. Therefore, it is important to have all kinds of educational activities related to the school library approved as school curriculum. This study is to introduce Base Connectionism, Base Integrationism, Top 456 Approach, and Curriculum-Based Approach, based on ‘Information and Library’ curriculum.

keywords
정보와 도서관 교육과정, 학교도서관, 연결거점론, 통합거점론, Top456접근법, 교육과정기반접근법 Base Connectionism, Base Integrationism, Top 456 Approach, Curriculum-Based Approach, 정보와 도서관 교육과정, 학교도서관, 연결거점론, 통합거점론, Top456접근법, 교육과정기반접근법 Base Connectionism, Base Integrationism, Top 456 Approach, Curriculum-Based Approach

한국문헌정보학회지