바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Study on the Basic Factors of Bibliographic Tool for Bibliotherapy Practies II

Journal of the Korean Society for Library and Information Science / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2004, v.38 no.3, pp.249-275

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this study is to assist librarians in developing a bibliographic tool for bibliotherapy practices. Bibliotherapyis a form of psychotherapy in which carefully selected reading materials are used to assist a subject in solving personalapy has rarely been either studied or practiced in Korea.For a bibliographic tool which is called ‘situational reading list’, a client situation has to be classified by the factors ofbiological, place and personal relations, type of stress or sym researches in the field of psychology or psychoanalysis. Main c onclusions made in this study are summarized as follows: The most important factors to classify a client situation in a bibliographic tool are age, sometimes sex, home background,ggest the scheme of situation classification according tothe decimal classification system. There are the general class, child class, teenager class, adult class and senior class inthe classification system.

keywords
독서, 독서치료, 상황, 상황별 독서목록, 상황분류, Reading, Bibliotherapy, Situational Reading List, Situation Classification System

Reference

1.

(2004a) 김정근의 독서치료 이야기,

2.

(2004b) 김정근의 독서치료 이야기: 火,

3.

(2004c) 스캇 펙(M. Scott Peck)을 아십니까?,

4.

(2004d) 김정근의 독서치료 이야기: 침체와 절망의 늪 혹은 불안의 시대에서 탈출하기,

5.

(2004) 주부의 마음상함과 독서치료 프로그램에 관한 연구,

6.

(2000) 청소년 문제유형 분류체계 개발연구 IV, 한국청소년상담원

7.

(2003) 문헌세계의 구조, 한국도서관협회

8.

(1979) 한국십진분류법과 콜론분류법비교 연구, 성균관대학교 대학원

9.

(2004) 엽기살인 키운 타인의 벽,

10.

(2003) 성남시청소년상담실 자료집 , 성남시청소년상담실(YMCA)

11.

(2003) 청소년의 상처난 마음을 돌보기 위한 독서치료 서비스 개발방안 연구 - 중고등학교 도서관을 중심으로, 부산대학교 대학원, 문헌정보학과

12.

(1999) 상황별 독서목록-아동, 청소년 편, 한국도서관협회

13.

(2003) 독서치료를 위한 상황별 독서목록의 기초적 요건에 관한 연구: 상황 설정 및 분류체계와 관련하여,

14.

(2003) 도서관의 맞춤서비스 - 독서치료를 통하여 사서직의 새로운 지평을 열 수 있기를 기대한다, 한국도서관협회

15.

(2003) 독서치료 교육현황과 문헌정보학의 역할,

Journal of the Korean Society for Library and Information Science