대학도서관 이용자들은 도서관 홈페이지 게시판을 통하여 도서관에 대한 그들의 요구나 불만사항을 전달하는 것이 일반화 되어있다. 본 연구는 게시판에 나타난 이용자 요구 및 불만사항을 조사, 분석하였다. 조사대상으로는 12개의 국내 대학도서관과 3개의 외국 대학도서관을 선정하였으며 연구의 결과는 이용자 요구사항을 제도적으로 반영할 수 있는 개선책 마련에 도움이 될 것이다.
University library user's needs and complains are delivered to librarians through the homepage BBS. The purpose of this study is to examine the user's needs and complains in BBS. Twelve domestic university libraries and three foreign university libraries are analyzed. And the result of this study will be useful for developing the library system for end users.
(2002) User perceptions of the library's Web pages: A forcus group study at Texas A&M University,
(2003) User perceptions of the “Reliability"of library services at Texas A&M University: a focus group study,
(2003) Digital library services: perceptions and expectations of user communities and librarians in a New Zealand academic library,
http://library.korea.ac.kr/index.jsp,
http://library.snu.ac.kr/,
http://honors.hongik.ac.kr/,
http://in4khu.khu.ac.kr/,
http://library.yonsei.ac.kr/dlsearch/TGUI/Theme/Yonsei/main.asp,
http://lib.sookmyung.ac.kr/,
http://library.hanyang.ac.kr/dlsearch/TGUI/Theme/Hanyang/main.asp,
http://skkcl.skku.ac.kr/index.jsp,
http://kkul.konkuk.ac.kr/SlimaDL/,
http://library.sogang.ac.kr/dlsearch/TGUI/Theme/theme1/main.asp,
http://lib.swu.ac.kr/,
http://hsel.hansung.ac.kr/,
http://lib.sungshin.ac.kr/DLSearch/TGUI/Them/sungshin/main.asp,
http://lib.sangmyung.ac.kr/,
http://210.121.133.152/,
http://www.ucla.edu/library.html,
http://www.berkeley.edu/libraries/,
http://library.tamu.edu/,