본 연구의 목적은 국내 K 대학도서관을 대상으로 사례연구를 실시하여 대학도서관에서의 도서 선정 주체에 따른 도서 선정의 효과성을 비교분석하는 데 있다. 이를 위하여 사례 도서관으로부터 최근 3년간의 단행본 수서 및 대출 기록을 바탕으로 7,717종(16,809권)을 조사 대상 도서로 선정하였고 이에 대한 교수, 사서, 학생 3집단의 도서 선정 및 대출 현황을 조사분석하였다. 연구 결과 사서에 의해 선정된 도서의 비율이 전체의 약 76%로서 가장 높은 비율을 차지하였으며 그 다음 학생, 교수의 순으로 도서 선정 비율이 높게 나타났다. 각 신분별로 선정된 도서를 대상으로 미대출 도서의 비율을 조사한 결과 사서에 의해 선정된 도서의 미대출 도서 비율이 가장 낮게 나타났다. 1회 이상 대출 이력이 있는 도서를 대상으로 대출비율을 조사한 결과에서는 학생에 의해 선정된 도서의 대출 비율이 가장 높게 나타났다.
The purpose of the study was to research the effectiveness of book selection each by faculty, librarians and students. For this purpose, the study performed a case study on K Academic Library to compare the circulation rate of the books selected by each group. According to the book selection and circulation records of 7,717 titles(16,809 volumes) during the last 3 years, it was shown that about 76% of the books were selected by librarians. With regard to the rate of books with more than 1 time circulation record, books selected by librarians showed the highest with about 85%. With regard to the circulation rate of books with circulation record, books selected by students showed the highest.
(1981182-201) Sources of Tension and Conflict between Librarians and Faculty Journal of Higher Education,
(1998) From faculty to librarian materials selection: An element in the professionalization of librarianship,
(198619-25) Book selection for under- graduate libraries A study of faculty attitudes Journal of Academic Librari- anship,
(1995) Collection Development Stra- tegies for a University Center Library,
(1996) Faculty priorities: where does material selection stand?,
(1971) A national plan for small academic libraries,
(1979) Collection development from a college perspective,
(1985) The effectiveness of book selection agents in a small academic library,
(1998) Faculty-Library Teamwork in Book Ordering,
(1984) Organizing effective fa- culty participation in collection develop- ment,
(2002) Rates of Participation by Faculty Book Selectors in a College Library,
(1988) Li- brarians or Faculty?,
(1991) A Cooperative Project between Librarians and Departmental Faculty Members,