본 논문은 대구광역시 교육청이 독서치료 시범학교로 지정한 중학교의 독서치료 프로그램 운영효과를 분석한 것이다. 참여 학생은 77명이며 내재화 문제와 외현화 문제를 개선하기 위한 두 개의 프로그램에 분리 배치되었으며 각각 15회 실시되었다. 두 프로그램은 각 문제 영역에서 매우 긍정적이며 통계적으로 유의한 효과를 얻었으며, 독서치료 목표와 독서자료에 따라 뚜렷한 효과의 차이를 보였다. 본 연구에서 독서치료는 내재화 문제, 여학생에게 더 큰 효과가 있었다. 독서치료 프로그램은 독서태도에 영향을 미치는 것으로 분석되었으므로 발달적 독서치료는 향후 자가 독서치료로 발전할 수 있도록 독서교육과 연계될 필요가 있다.
This paper analyzed the effects of group bibliotherapy in junior high school assigned by Daegu Metropolitan Office of Education as a model school. Seventy seven students having problems were selected and divided into the two different programs which developed for internalizing problems and externalizing problems respectively. Each bibliotherapy program has been carried out 15 times. The effects of two programs were proved positive and statistically significant. The effect of each program were differ from the other, owing to the purpose and reading materials. The study showed bibliotherapy are more effective for students having internalizing problems and female students. Bibliotherapy also affected student's reading attitude. In order to reach self bibliotherapy, developmental bibliotherapy should be connected to the reading guidance.
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(2004) 독서치료 프로그램이 부적응 아동의 자아존중감과 학교생활 적응에 미치는 효과,
(2005) 독서치료 프로그램이 중학교 1학년 학생의 자아존중감 향상과 대인관계 개선에 미치는 효과,
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(2005) 독서 치료 프로그램이 중학생의 자아존중감과 인간관계에 미치는 효과,
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