바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

The Effects of Developmental Bibliotherapy in School

Journal of the Korean Society for Library and Information Science / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2007, v.41 no.1, pp.139-164

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This paper analyzed the effects of group bibliotherapy in junior high school assigned by Daegu Metropolitan Office of Education as a model school. Seventy seven students having problems were selected and divided into the two different programs which developed for internalizing problems and externalizing problems respectively. Each bibliotherapy program has been carried out 15 times. The effects of two programs were proved positive and statistically significant. The effect of each program were differ from the other, owing to the purpose and reading materials. The study showed bibliotherapy are more effective for students having internalizing problems and female students. Bibliotherapy also affected student's reading attitude. In order to reach self bibliotherapy, developmental bibliotherapy should be connected to the reading guidance.

keywords
Bibliotherapy, Group Bibliotherapy, Developmental Bibliotherapy, Reading Attitude, K-YSR, 독서치료, 독서요법, 집단 독서치료, 발달적 독서치료, 독서 태도, K-YSR, Bibliotherapy, Group Bibliotherapy, Developmental Bibliotherapy, Reading Attitude, K-YSR

Reference

1.

(2006) 독서치료 프로그램이 남자 중학생의 자아개념과 사회성에 미치는 효과,

2.

(2001) 집단적 독서 요법을 통한 고등학교 학생의 자아 개념 향상에 관한 연구,

3.

(2003) 신독서지도방법론, 태일사

4.

(2004) 문헌정보학 분야에서의 적실한 ‘독서치료’연구와 강의를 위한 사례연구,

5.

(2001) 청소년 자기행동 평가척도: K-YSR., 중앙적성연구소

6.

(2004) 독서치료 프로그램이 부적응 아동의 자아존중감과 학교생활 적응에 미치는 효과,

7.

(2005) 독서치료 프로그램이 중학교 1학년 학생의 자아존중감 향상과 대인관계 개선에 미치는 효과,

8.

(2006) 독서치료 어떻게 할 것인가, 학지사

9.

(2005) 독서 치료 프로그램이 중학생의 자아존중감과 인간관계에 미치는 효과,

10.

(2003) 독서치료의 실제, 학지사

11.

(2005) 국내 독서치료 연구동향 분석 연구,

12.

(2002) Bibliotherapy,

13.

(1977185-1902001) 에서 재인용, Oryx Press

14.

(1994) The effects of three bibliotherapy techniques on fourth gra- der's self-esteem and attitudes toward reading, North Carolina State University

Journal of the Korean Society for Library and Information Science