바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

SDG(Single Display Groupware) 기반 도서관 이용 교육 시스템 구현에 관한 연구

A Study on Implementation of Library Utilization Education System Based on SDG(Single Display Groupware)

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2007, v.41 no.4, pp.217-227
김명관 (을지대학교)
노재형 (을지대학교)
유귀현 (을지대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 어린이들의 도서관 이용 교육에 협동학습을 이용하고, 이 협동학습에 SDG 기술을 적용한 시스템을 기술한다. SDG란 하나의 컴퓨터 디스플레이에 다중 입력장치로 협동적인 작업을 할 수 있는 시스템을 말한다. SDG 기반의 도서관 이용 교육을 통해 학습자들은 동시에 협동적으로 학습을 수행하게 된다. 본 논문에서는 SDG를 이용한 협동학습이 단일 디바이스를 이용한 개별 학습보다 우월하다는 기존의 연구를 바탕으로 한국 십진분류법의 이해, 그리고 서가의 배열과 위치 확인 학습을 게임 형식으로 구현하였다. 이 시스템을 통해 도서관 사서들이 어린이들에게 도서관 이용을 쉽고 재미있게 교육 할 수 있을 것이다.

keywords
Human-Computer Interaction, Single Display Groupware, 교수학습 방법, 도서관, 도서관 이용 교육 시스템, 동시작업, 협동학습

Abstract

This study describes a system which makes children use a cooperation study for the education of a library use and applies SDG technology to this cooperation study. SDG means a system which is able to do a cooperation work as a multi-inputting device in a computer display. Through the use library utilization education system based on SDG, learners study simultaneously and collaborately. On this thesis, We embodied the understanding of the decimal classification of Korea and the arrangement of a bookshelf and the study of the location tracking as a game style based on an existed study that a cooperation study used SDG is more superior that an individual study used a single device. Librarians through this system will be able to easily and interestingly instruct children for the use of a library.

keywords
Human-Computer Interaction, Single Display Groupware, 교수학습 방법, 도서관, 도서관 이용 교육 시스템, 동시작업, 협동학습

참고문헌

1.

(2002) 2002. 도서관과 사서의 역할변화에 관한 역사적 고찰. 덕성여자대학교 사회과학연구소,

2.

(2006) 협동학습의 효과에 관한. 메타분석. ,

3.

(2002.) 자기 주도적인 협동학습 모형을 통한 웹 기반 학습시스템 설계 및 구현. ,

4.

(1999.) 협동학습의 이론과 실제. , 서울: 학지사

5.

(2006) 자기효능감과 개별/ 소집단 학습이 과제흥미와 성공 실패 귀인에 미치는 효과. ,

6.

(2006) 학교도서관 교육의 실제.서울, 서울: 한국도서관협회

7.

(2006.) 정보활용교육론. , 경기도: 조은글터

8.

(2005) 실천적 전개를 위한 통합의 논리. ,

9.

(2006) 국어과 협동 학습에 관한 인식 조사. ,

10.

(1998) 열린교육을 위한 협동학습의 이론과 실제., 서울: 형성출판사

11.

(s.1991.mmm) A user interface architecture for shared editors on a single screen. Acm Press.,

12.

Conditions for productive small groups Review of Educational Re- asearch.,

13.

(2001) Phidgets: Easy Development of Physical Inter- faces Through Physical Widgets,

14.

(2006) SDGToolkit in Action. Video Proceedings of ACM CSCW'06 Conference on Computer Sup- ported Cooperativem Work, November, ACM Press,

15.

(2002) The e- Table: Exploring collaborative interac- tion on a horizontal display,

16.

(2003) How People Use Orientation on Tables: Comprehension, Coordination and Communication,

17.

Six theoretical perspec- tives. In C. Ames Adavans in motivation and achieve- ment. Greenwhich, JAl Press.

18.

(1999) Single display groupware: A model for co-present collaboration,

19.

(1997) The Effect of Turn-Taking Protocols on Children's Learning in Mouse-Driven Collaborative Environments: In Proceedings of Gra- phics Interface(GI 97) Canadian Infor- mation Processing Society,

20.

(1997) Tangible Bits: Towards Seamless Interfaces Between People, Bits and Atoms. ,

한국문헌정보학회지