바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

대학생의 정보활용능력 척도 개발 연구

The Study on Undergraduates' Information Literacy Scale Development

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2008, v.42 no.4, pp.503-532
이혜영 (중앙대학교)
남태우 (중앙대학교)

초록

대학생들의 정보활용능력을 측정하기 위한 척도 개발의 기초자료로서 정보활용능력 표준과 모형을 분석하였다. 3개 표준과 2개 모형의 분석을 통해 핵심영역과 항목을 제시한 후, 최종적으로 척도 개발을 위한 항목 모형(안)을 제시하였다. 최종 척도 개발 항목 모형(안)은 6개 핵심영역과 18개 항목으로 구성되어 있다. 제시된 척도 개발 항목 모형(안)은 앞으로 연구가 진행될 대학생들의 정보활용능력을 측정하기 위한 척도개발의 기초자료로서 이용될 것이다.

keywords
정보활용능력, 정보활용능력 표준, 정보활용능력 모형, 정보활용능력 척도, Information Literacy, Information Standard, Information Model, Information Literacy Scale

Abstract

This study is on information literacy standards and models analysis, which will be used as the source material to measure undergraduates' information literacy. After main areas and items that are analyzed with three standards and two models are proposed, finally item model(proposal) for scale development is proposed. It consists of six main areas and eighteen items. The scale development item model(proposal) proposed in this study will be used as the source material to measure undergraduates' information literacy that will be studied in future.

keywords
정보활용능력, 정보활용능력 표준, 정보활용능력 모형, 정보활용능력 척도, Information Literacy, Information Standard, Information Model, Information Literacy Scale

참고문헌

1.

강혜영, (2002) 정보이용능력 교육 프로그램의 비교 연구, 한국문헌정보학회지

2.

강인애, (1997) 왜 구성주의인가?, 문음사

3.

고영만, (2004) 대학생을 위한 정보문해 교수-학습 모형 개발 연구, 한국정보관리학회지

4.

고영만, (2005) 정보문해론, 한국도서관협회

5.

김병찬, (2002) 구성주의적 교사양성에 대한 질적 사례 연구,

6.

김순희, (2005) 디자인분야 정보문해 교육 모형 개발과 적용에 관한 연구,

7.

김연례, (2007) 학교도서관 중심의 정보활용능력 교육 수용 및 확산의 영향 요인에 관한 연구,

8.

김태경, (2007) 한국문헌정보학 교육에서 정보이용자교육 교과과정 모형개발 연구,

9.

박명규, (2004) 학교도서관 중심의 정보교과 교육과정 모형,

10.

조영남, (2000) 구성주의 교수.학습, 교육과학사

11.

Association of College and Research Libraries, Information Literacy Competency Standards for Higher Education,

12.

Australian and New Zealand Institute for Information Literacy, Australian and New Zealand Information Literacy Framework: principles, standards and practice. 2nd ed,

13.

Bruce,C.S., Seven faces of information literacy in higher education,

14.

Bruce, C. S, (1997) The relational approach: a new model for information literacy, The New review of information and library research

15.

Bruce,C.S., (1997) Seven Faces of Information Literacy in Higher Education, Auslib Press

16.

Council of Australian University Librarians, Information Literacy Standards, 1st edition,

17.

Critchfield,R., (2005) The development of an information literacy indicator for inco- ming college freshmen,

18.

Carter,C., (1987) Learning Infor- mation Skills, British Library

19.

Doyle, C. S., (1992) Outcome measures for information literacy within the national education goals of 1990, National Forum on Information Li- teracy

20.

Doyle,C.S., (1994) Information Literacy in an Information Society: A Concept for the Information Age, ERIC Clearinghouse on Informa- tion and Technology, Syracuse Univer- sity

21.

Loertscher,D.V., (1996) All that Glitters May Not be Gold, Emergency Librarian

22.

Cobb, P, (1994) Where is the Mind? Construc- tivist and Sociocultural Perspectives on Mathematical Development, Edu- cational Reseracher

23.

Society of College and National & University Libraries, Information skills in higher education: a SCONUL position paper,

한국문헌정보학회지