바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Study on the Development & Application of Project-Based Learning Program for Promoting the Pre-Education Librarians' Self-Efficacy in Education Services

Journal of the Korean Society for Library and Information Science / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2010, v.44 no.2, pp.221-239
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.2.221

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this study is to cultivate the educational competency of pre-librarians in the Department of Library & Information Science. To achieve this, first, the program is developed which is based by PBL(Project Based Learning) method for LIS education. Second, the questionnaire for education librarian self-efficacy is developed to measure the education librarian self-efficacy. Third, data were collected from 42 LIS undergraduate students at the beginning and end of the semester-long program during which it was adopted. The data were analyzed by paired t-test with SPSS. Analysis shows the program has a significant effect on the improvement of educational self-efficacy for pre-education librarians. Also, it is hoped that for this program will be applied to continuing education programs for education librarians and teacher librarians.

keywords
Project-Based Learning, Education Librarian, Self-Efficacy, Education Service, Project-Based Learning, Education Librarian, Self-Efficacy, Education Service, 프로젝트기반학습, 교육사서, 자기효능감, 교육서비스

Reference

1.

김아영. 1997. 학구적 실패에 대한 내성의 관련변인 연구. ꡔ교육심리연구ꡕ, 11(2): 1-19.

2.

김아영. 2004. 교사효능감 척도 타당화. ꡔ교육심리연구ꡕ, 18(1): 37-58.

3.

김성수. 1998. 학부제 관련 문헌정보학 교육목적 및 교과과정 연구. ꡔ도서관학논집ꡕ, 28: 355-383.

4.

김태경. 2007. 한국문헌정보학 교육에서 정보이용자교육 교과과정 모형개발 연구. ꡔ한국문헌정보학회지ꡕ, 41(2): 387-412.

5.

남영준. 2005. 주제전문사서 양성을 위한 문헌정보학 교과과정 연구. ꡔ한국도서관․정보학회지ꡕ, 36(3): 39-64.

6.

엄영애. 2009. 문헌정보학과 학부 교과과정의 변화. ꡔ한국도서관․정보학회지ꡕ, 40(2): 409-427.

7.

이애란. 2006. 공공도서관의 평생교육 추세와 경향에 관한 연구. ꡔ한국도서관․정보학회지ꡕ, 37(4): 271-287.

8.

이병기. 2007. 사서교사의 교수역량 구성 모형에 관한 연구. ꡔ한국도서관․정보학회지ꡕ, 38(4): 45-65.

9.

이병기. 2008. 사서교사의 교수역량 조사와 양성제도 개선에 관한 연구. ꡔ한국도서관․정보학회지ꡕ, 39(1): 51-72.

10.

이제환 외. 2005. 문헌정보학 교육에 대한 현장 사서의 평가와 요구. ꡔ한국문헌정보학회지ꡕ, 39(4): 45-69.

11.

박일종. 2000. 국내 문헌정보학 프로그램의 현황 및 교육과정 개선에 관한 연구. ꡔ한국도서관정보학회지ꡕ, 31(2): 197-221.

12.

장경원. 2008. 문제중심학습환경에서 예비교사들의 자기효능감 변화 연구. ꡔ학습자중심교과교육연구ꡕ, 8(2): 1-25.

13.

정종기. 2009. 인간수행공학을 이용한 도서관활용수업의 저해요인 분석 연구. ꡔ한국도서관․정보학회지ꡕ, 40(1): 433-449.

14.

정혜미, 차미경. 2007. 공공도서관 어린이사서를 위한 문헌정보학 교과과정 개선에 관한 연구. ꡔ한국비블리아학회지ꡕ, 18(2): 161-181.

15.

주동범. 2009. 교사효능감의 개념, 측정, 효과, 영향요인에 대한 연구동향. ꡔ수산해양교육연구ꡕ, 21(4): 489-498.

16.

최상희. 2007. 사서직 구인광고에서 나타난 교육사서 직무와 역량분석 연구. ꡔ한국문헌정보학회지ꡕ, 41(3): 201-215.

17.

교육통계정보연구본부. [online]. [cited 2010.1.5]. <http://cesi.kedi.re.kr/index.jsp>.

18.

한승희. 2008. 문헌정보학 교육에서 프로젝트 중심 학습법이 학생의 문제해결능력 및 자기주도적 학습능력 향상에 미치는 효과. ꡔ한국문헌정보학회지ꡕ, 42(3): 81-101.

19.

Bandura, A. 1977, “Self-Efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavior Change.” Psychological Review, 84: 191-215.

20.

Carson, C. H. 1993, “The Development of a Scale to Measure the Self-Efficacy of School Library Media Specialists.” School Library Media Quarterly, 21(3): 165-170.

21.

Duch, B. J. What is problem-Based Learning? [online]. [cited 2010.1.20]. <http://www.udel.edu/pbl.cte/jan95-what.html>.

22.

Staples, D. S. et al. 1998. “A Self-Efficacy Theory Explanation for the Management of Remote Workers in Virtual Organizations,” JCMC 3(4) June 1998. [online]. [cited 2010.01.20]. <http://jcmc.indiana.edu/vol3/issue4/staples.html>.

23.

Wilkerson, L., & W.H. Gijselaers. 1996. Bring Problem-Based Learning to Higher Education: Theory and Practice. San Francisco. California: Jossey-Bass Publishers, 3-10.

Journal of the Korean Society for Library and Information Science