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어린이의 성격유형에 따른 선호도서의 특성에 관한 연구

A Study on the Characteristics of Preference Books According to the Children's Personality Type

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2012, v.46 no.3, pp.5-34
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.3.005
한윤옥 (경기대학교)
백진환 (경기대학교)
장해숙 (경기대학교)
이보라 (경기대학교)
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초록

본 연구에서는 성격유형별로 좋아하는 책들의 특성이 무엇인지를 밝혀내기 위하여 작품의 분석기준을 만들어 제시하고, 그 기준으로 성격유형별 선호도서의 내용을 분석하여 특성을 밝히고자 한다. 이 목적을 위하여 문헌연구를 통하여 분석기준을 만들고, 이 기준에 따라 초등학교 도서관 3개관을 대상으로 6학년 학생들이 대출한 도서를 선정하여 분석하였다. 연구결과, 성격유형별로 선호하는 도서의 양상이 뚜렷하게 나타났다. 이 연구에서 밝혀진 결과는 어린이들의 성격유형에 따른 새로운 독서교육 프로그램을 개발하는데 유용하게 사용될 것이다.

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Personality, Personality Type, Preference Books, Characteristics of Preference Books, Analytical Criteria for the Characteristics of Preference Books, Personality, Personality Type, Preference Books, Characteristics of Preference Books, Analytical Criteria for the Characteristics of Preference Books, 성격, 성격유형, 선호도서, 선호도서 특성, 선호도서 특성 분석기준

Abstract

The purpose of this study was to investigate the characteristics of preference books according to the children's personality types. For this study, the analytical criteria of preference books was made through literature review and investigated the contents of the borrowed books of 6th grade students collected from 3 elementary school libraries. This study found that the characteristics of preference books differ according to the children's personality types. Based on the results of this study, new reading education programs according to various personality types are expected to be developed.

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Personality, Personality Type, Preference Books, Characteristics of Preference Books, Analytical Criteria for the Characteristics of Preference Books, Personality, Personality Type, Preference Books, Characteristics of Preference Books, Analytical Criteria for the Characteristics of Preference Books, 성격, 성격유형, 선호도서, 선호도서 특성, 선호도서 특성 분석기준

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